دوشنبه ۱۳۹۴/۰۴/۲۹

از سوي سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري قزوين؛

کارگاه آموزشي نجوم ويژه ماه رمضان در قزوين برگزار شد

از سوي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين، کارگاه آموزشي نجوم ويژه ماه رمضان در آمفي تئاتر فرهنگسراي بانون اين سازمان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ مدير مرکز علوم و نجوم سازمان در اين مراسم با تشريح برنامه هاي مرکز علوم و بيان علت برگزاري اين کارگاه گفت: مباحث رويت هلال، قبله يابي و ساعت آفتابي ريشه در مذهب ما داشتند و امروزه با علم در آميخته است تا بتواند همراه ما در اداي فرايض ديني باشند.
 
ابوالفضل اکبري، جدايي زاويه اي، ارتفاع هلال، سمت هلال مدت مکث، سن هلال، زاويه دايره البروج و فاصله را مباني رويت هلال ذکر کرد و گفت: براي رويت هلال عوامل محيطي نظير ابر، دما، فشار و رطوبت، وجود گرد وغبار تأثير گذار مي باشد.
 
وي درباره انواع هلال ماه نيز اظهار کرد: هلال ماه را بسته به زمان رويت مي توان به سه گروه هلال صبحگاهي هلال شامگاهي وهلال در روز ? بسته به ابزار رصدبه دو گروه رويت با چشم مسلح وچشم غير مسلح ?بسته به پارامترهاي حدي رصدي به هلال هاي غير ممکن? هلال هاي بحراني? هلال هاي رکوردي?هلال هاي سخت وهلال هاي آسان وبر اساس سن هلال نيز سه گروه هلال پير، ميانسال و جوان تقسيم نمود.
 
اکبري خاطرنشان کرد: مشاهده هلال ماه با چشم غير مسلح(بدون ابزار)، دوربين دوچشمي معمولي،دوربين دوچشمي حرفه اي، تلسکوپ، دوربيني الکترونيکي با قابليت پردازش تصوير به کمک کامپيوتر(از لحاظ مسائل فقهي ثبت تصوير هلال به کمک سي سي دي به تنهايي جهت اثبات رويت کافي نيست) از جمله روش هاي رويت هلال مي باشد.
 
وي درباره علت اختلاف شروع ماه هاي قمري با ساير کشورهاي اسلامي ، گفت: دليل آن در معيار ما براي شروع ماههاي قمري است، ايران و اهل تشيع هلال را رصد مي کنند ولي اهل تسنن بر اساس محاسبات وجود هلال را در آسمان پيش بيني مي کنند و بر اساس آن روز اول ماه بعدي را اعلام مي دارند، عربستان نيز از همين قاعده پيروي مي کند، بدين صورت که آنها از تقويمي به نام "القرا" استفاده مي کنند که بر اساس محاسبات نوشته شده در آن مي توان روز شروع ماه قمري را تا صد سال آينده را نيز اعلام نمود، بنابراين آنان رصدي انجام نمي دهند، کشورهاي همسايه نيز از عربستان پيروي مي کنند و هر زماني که در اين کشور روز اول اعلام شود آنها نيز آن روز را ملاک قرار مي دهند.
 
در ادامه عضو مرکز علوم و نجوم سازمان به ارائه توضيحاتي در مورد اختلاف زمان در ساعت هاي آفتابي و ساعت ديواري پرداخت و گفت: ساعت آفتاي زمان محلي را اندازه گيري مي کند و زمان محلي هر شهر با زمان شهر ديگر متفاوت است که اين اختلاف را مي توان از روي زمان اذان ها تشخيص داد، اما در ساعت هاي ديواري و مچي ما شاهد يکسان بودن زمان در کل کشور مي باشيم.
 
سيد امير حسين ميررحيمي افزود: عوامل ديگري نظير طول جغرافيايي، تعديل زمان، زمان تابستاني نيز باعث ايجاد اين اختلاف زمان مي گردند که بايد تصحيح گردند و سپس با تصحيح و تنظيم روزانه اين عوامل مي توان زمان ساعت آفتابي، ديواري و مچي را يکسان کرد.
 
پايان پيام
 

 

تصاویر مرتبط