پنجشنبه ۱۳۹۴/۱۰/۱۷

توسط سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛

کارگاه کنترل خشم در کودکان» در خانه هاي فرهنگ محمديه و نواب برگزار شد

«کارگاه زندگي آموختني است» با عنوان «مهارت کنترل خشم در کودکان» با رويکرد مهارت هاي ارتباطي به منظور ارتقاي سطح آگاهي و مهارت هاي فردي شهروندان قزويني در خانه هاي فرهنگ محمديه و شهيد نواب صفوي برگزار شد

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ عليخاني  روانشناس در اين کارگاه آموزشي گفت: يکي‌ از دلايل‌ بسيار مهم‌ پرخاشگري‌ در کودکان‌ يادگيري‌ است، يعني‌ کودکاني‌ که‌ الگوهاي‌ رفتاري‌ پرخاشگرانه‌ داشته‌ اند، همانند الگوهاي‌ خود رفتار مي ‌کنند.

زهرا عليخاني افزود:چنانچه‌ پدر يا مادري‌ خلق ‌و خويي‌ پرخاشگر داشته‌ باشند،به طور قطع فرزندشان‌ نيز پرخاشگر خواهند شد.

وي اظهار کرد:از آنجا که‌ کودکان‌ با والدين‌ همانند سازي‌ مي ‌کنند، بنابراين‌ بسياري‌ از رفتارهاي‌ پدر و مادر ناخودآگاه‌ توسط‌ فرزندان‌ فرا گرفته‌ مي ‌شود،

 اين روانشناس خاطرنشان کرد: همچنين اگر کودک‌ شاهد رفتارهاي‌ خشونت ‌بار پدر و مادر با افراد ديگر نيز باشد، اين‌ گونه‌ رفتار را فرامي‌ گيرند،بنابراين‌ کودکان‌ از طريق‌ مشاهده، رفتارهاي‌ والدين‌ را مي ‌آموزند.

عليخاني افزود: اکثر کودکان معمولأ با حالت هاي خشم آشنا نيستند و ممکن است چون حالتش را ياد گرفته باشند آن را به اطرافيان نيز نشان دهند.

وي با بيان اين که اگر والدين قرار است با کودکشان صحبت کنند، ابتدا بايد با علت هاي مختلف خشم آشنا شوند،بيان کرد: براي نمونه در قالب بازي به او مي گوييم" به نظر تو وقتي يک انسان خشمگين يا عصباني مي شود چه کارهايي انجام مي دهد؟ حالت چهره عصباني را مي تواني نشان بدهي؟

عليخاني خاطرنشان کرد: در صورت انتقال آموزش کنترل خشم از طريق بازي به کودک حتي مي توان ابراز وجود آنها را هم افزايش داد، به دنبال افزايش ابراز وجود، کودک مي آموزد به جاي اين که به شدت عصباني شود، قدرت نه گفتن داشته باشد.

اين روانشناس تأکيد کرد: هنگام آموزش کنترل خشم به کودکان بايد به آنها آموزش دهيم که خودشان با خودشان نيز صحبت کنند،براي نمونه بايد به کودک آموزش داده شود که حين عصبانيت ابتدا تا 10 بشمارد، فکر کند و بعد پاسخ دهد.

وي والدين را جزء بهترين افرادي که مي توانند راه هاي کنترل خشم را به کودکان آموزش دهند دانست و گفت: هنگامي که کودک در سنين 3 تا 4 سالگي احساس استقلال مي کند به نحوي که مي خواهد لباسش را خودش بپوشد، غذايش را خودش بخورد و... در صورت مخالفت والدين احساس خشم وي خودش را نمايان مي کند.

عليخاني بروز خشم از همان 3 تا 4 سالگي در کودکان ديده مي شود. حال آن که اگر برنامه مناسبي براي آموزش کنترل آن چيده نشود تا سنين بالاتر هم با کودک همراه خواهد بود.

روانشناس کودک و نوجوان افزود: همچنين از طريق اعمال آموزش هاي کنترل خشم؛ مهارت هاي اجتماعي توسط والدين به کودکان انتقال خواهد يافت که اين امر هم نکته بسيار مهم و حائز اهميتي است.

 

تصاویر مرتبط