چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۷/۲۸

مشارکت خودجوش قزويني ها در پاکسازي شهر؛

دهه اول محرم امسال، شهر قزوين پاکيزه تر از هر سال بود

دهه اول ماه محرم امسال با همکاري سمن هاي فعال در حوزه محيط زيست شهري و اقدامات سازمان مديريت پسماند، شهري پاکيزه تر از سال هاي قبل داشتيم.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛در چند سال اخير موضوع حفظ پاکيزگي شهر در دهه اول ماه محرم مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار گرفته است و شهروندان در اين راستا بيش از گذشته تلاش مي کنند، گروه هايي نيز نذر و نيت شان کمک به پاکبانان شهرداري و جمع آوري زباله ها از سطح شهر است.

امسال شاهد بوديم عده اي از شهروندان به صورت خودجوش با عنوان «پاکبانان حسيني» نسبت به پاکسازي سطح شهر در شب هاي هشتم، نهم و دهم  ماه محرم اقدام کردند که در نتيجه اين حرکت ارزنده و فرهنگ سازي صورت گرفته، شهر قزوين در اين ايام نسبت به سال گذشته پاکيزه تر بود.

البته هنوز تا رسيدن به وضعيت مطلوب، راه بسياري در پيش است اما همين که از نقطه اي که سال  ها در آن متوقف بوديم، عبور و به جلو حرکت کرده ايم، نشانه خوبي است.

گزارش پيش رو، گفت و گويي است با اعضاي کمپين پاکبانان حسيني و تني چند از شهرونداني که تحت عنوان پاکبان حسيني و به صورت خودجوش در دهه اول ماه محرم امسال اقدام به پاکسازي معابر شهر و مسيرهاي منتهي به عبور دسته هاي سينه زني و عزاداران حسيني نمودند.

با همکاري سمن هاي زيست محيطي دهه اول محرم امسال، پاکيزه تر از هرسال

سعيد وزيري نژاد، مديرعامل سازمان فرهنگي- ورزشي شهرداري قزوين مي گويد: دهه اول ماه محرم امسال با همکاري سمن هاي فعال در حوزه محيط زيست شهري و اقدامات سازمان مديريت پسماند، شهري پاکيزه تر از سال هاي قبل داشتيم.

وزيري نژاد مي افزايد:با برنامه ريزي مناسب تشکل هاي غيردولتي زيست- محيطي در شب هاي هشتم، نهم و دهم اين ماه شاهد فرهنگ سازي در خصوص عدم رهاسازي ظروف يکبار مصرف در سطح معابر شهر بوديم.

وي مي افزايد: امسال همراهي مردم و هيأت هاي مذهبي در زمينه رعايت نظافت شهري نسبت به سال هاي گذشته خوب بود و پيشرفت قابل توجهي در حوزه فرهنگ سازي در اين زمينه داشتيم، همچنين هيأت هاي مذهبي افرادي را مأمور جمع آوري ليوان هاي يکبار مصرف  در مسير مساجد کرده بودند که کار بسيار ارزشمندي بود.

وزيري نژاد خاطرنشان مي کند: نوجوانان زيادي مشاهده شدند که با ديدن مردمي که مشغول جمع آوري زباله بودند، وارد کار مي شدند و با دست گرفتن کيسه هاي پلاستيکي نسبت به جمع آوري زباله از سطح شهر اقدام مي کردند.

به گفته وي رعايت نظافت شهري فقط مختص دهه اول ماه محرم نيست و در اجتماعات مذهبي بزرگ مانند اعياد شعبانيه يا مسابقات ورزشي نظير بازي تيم هاي مطرح کشور و بازي هاي تيم ملي شاهد انباشته شدن زباله در سطح شهر هستيم.

وزيري نژاد يکي از برنامه هاي تشويقي سازمان فرهنگي- ورزشي شهرداري براي ترويج فرهنگ رعايت نظافت شهري و اصول صحيح عزاداري را برگزاري اجراي برنامه انتخاب هيأت هاي مذهبي برتر در زمينه رعايت اخلاق و رفتار شهروندي با عنوان شهر عاشورايي عنوان مي کند.

 وي همچنين از تشکل  هاي مردمي در حوزه محيط زيست درخواست مي کند با ارائه طرح ها و ايده هاي کاربردي، مجموعه مديريت شهري را در تدوين يک افق 10 ساله براي کاهش اين آسيب اجتماعي ياري کنند.

وي از تشکل‌هاي مردمي در حوزه محيط زيست خواست تا با ارائه طرح‌ها و ايده‌هاي کاربردي، مجموعه مديريت شهري را در تدوين يک افق 10 ساله براي کم کردن اين آسيب اجتماعي ياري کنند.

وزيري‌نژاد بيان کرد:توليد زباله کمتر و فرهنگ نريختن زباله در معابر شهرها همواره از دغه غه هاي شهرداري هاي کشور بوده است که رفع اين آسيب اجتماعي نيازمند آموزش و فرهنگ سازي از دوران کودکي در مدارس و همکاري دستگاه‌هاي اجرايي با مجموعه مديريت شهري است.

وي ادامه داد: سازمان فرهنگي-  ورزشي شهرداري قزوين حدود پنج سال است به حوزه آموزش در مقاطع پيش دبستاني و ابتدايي ورود کرده است و با توزيع کتاب داستان و اجراي نمايش‌هاي هنري،ساخت و پخش انيميشن از سيماي استان،آموزش‌هاي چهره به چهره از طريق تربيون‌هاي مختلف، نسبت به فرهنگ سازي اقدام کرده است.

مشارکت خودجوش مردم در پاکسازي سطح شهر

انصاريان، رئيس خانه مشارکت در سلامت استان قزوين نيز مي گويد: نظام مقدس جمهوري اسلامي تجربيات خوبي در استفاده از تشکل هاي مردمي داشته و دارد، از آن جمله مي توان به بسيج نيروهاي مردمي توسط حضرت امام خميني (ره) بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد که  که نتيجه آن پيروزي انقلاب اسلامي و اداره هشت سال دفاع مقدس بود.

حبيب الله انصاريان افزود: اين مهم بايد سرلوحه کارهاي ما در رفع معضلات اجتماعي باشد،زيرا تمامي مسئولان دستگاه هاي دولتي در خصوص مشارکت مردم در اداره بهتر امور شهر اتفاق نظر دارند؛خانه مشارکت مردم در سلامت نيز بر اين باور است که بايد تمام مردم دست به دست هم داده تا سلامت عمومي تامين شود.

 وي خاطرنشان کرد:سلامت داراي داراي پنج بعد جسمي،رواني،اجتماعي، معنوي و محيط زيست است که هر يک از آنها مخدوش شود بر ديگري اثر مستقيم مي گذارد، به عنوان مثال اگر شخصي اگر تمام اعضاء بدنش  سالم باشد ولي هوا آلوده باشد به تدريج سلامت جسمي اش به مخاطره مي افتد،از همين رو خانه مشارکت مردم در سلامت در خصوص پاکيزگي و سلامت محيط زيست ارتباط مستقيمي با تشکل هاي مردمي زيست - محيطي داشته و دارد و تاکنون برنامه هاي خوبي توسط اين خانه و اين تشکل ها اجرا و در دست اقدام است که منافع مادي و معنوي فراواني براي مردم و دستگاه هاي دولتي دارد. 

رئيس خانه مشارکت در سلامت استان قزوين ادامه مي دهد:پاکسازي سطح شهر در ايام محرم امسال براي دومين سال متوالي برگزار شد که خوشبختانه تعداد زيادي از اعضاء تشکل رفتگران طبيعت و پيام آوران اميد در کنار خانه مشارکت در اجراي اين طرح مشارکت داشتند.

وي هدف اصلي از اين پاکسازي را ترويج فرهنگ نريختن زباله در سطح شهر به ويژه در اجتماعات ورزشي، مذهبي و فرهنگي مانند مسابقات فوتبال،برگزاري اعياد بزرگ و مراسم عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين ذکر و اظهار اميدواري مي کند شهروندان در تمام ايام سال نسبت به حفظ پاکيزگي شهر توجه ويژه اي داشته باشند.

وي ضمن اظهار خرسندي از مشارکت خودجوش مردم در پاکسازي سطح شهر از کمک هاي مادي و معنوي دانشگاه علوم پزشکي و شهرداري قزوين به ويژه سازمان هاي فرهنگي ورزشي و مديريت پسماند شهرداري قزوين قدرداني مي کند و مي گويد: با اين حمايت ها توانستيم  توانستيم وسائل مربوطه را تهيه و در طرح پاکسازي بکار ببريم،همچنين از کمسيون بهداشت شوراي اسلامي شهر قزوين و اداره کل  محيط زيست استان کمال تشکر را داريم.

تشکيل کمپين پاکبانان حسيني با هدف ترويج فرهنگ شعور حسيني

عابدي،عضو کمپين پاکبان حسيني نيز مي گويد: هر سال با فرا رسيدن ماه هاي  محرم و صفر، حجم زيادي از نذورات در ظروف پلاستيکي و يکبار مصرف در مساجد، هيئت‌ها و تکايا توزيع مي‌شود که لازم است عزاداران از ريختن اين ظروف در سطح معابر جلوگيري و مسائل زيست -محيطي را رعايت کنند.

زهرا عابدي افزود:ريختن ظروف پلاستيکي از جمله ليوان‌هاي يک بار مصرف در سطح معابر،کار غيراخلاقي است و پاکبان هاي زحمتکش شهرداري تا پاسي از شب بايد اين ظروف را از سطح خيابان‌ها جمع‌آوري کنند.

عابدي خاطرنشان کرد:کمپين پاکبانان حسيني با هدف ترويج فرهنگ شعور حسيني، فرهنگ شهروندي در ايام محرم و ترويج نذر فرهنگي در ميان شهروندان و کمک به پاکبانان شهرمان تشکيل شد.

وي ادامه مي دهد:اين کمپين وابسته به هيچ گروه خاصي نيست و حرکتي خودجوش و با مشارکت شهروندان بود و در مدت دو روز 270نفر به عضويت کمپين درآمدند و 100نفر هرروز از صبح تا پاسي از شب، کوچه و خيابان هاي منتهي به مسير عزاداري هيأت و دسته هاي  سينه زني را پاکسازي مي کردند.

اين پاکبان حسيني تصريح مي کند:در کنار اين فعاليت عملي در گروه تلگرامي کمپين پاکبانان حسيني نيز هر روز پيام ها و مطالب مرتبط با فرهنگ نريختن زباله و ظروف يک بار مصرف در کوچه و خيابان و کمک به پاکبانان شهر با شعار « هر شهروند، يک پاکبان» با هر نيتي شرکت مي کنيد،خواهش مي کنيم، ظروف يک بار مصرف را داخل سطل زباله بياندازيد، پاکبان جزء لشگريان يزيد نبود، اطلاع رساني مي شد.

عابدي مي افزايد:سعي ما بر اين بود تا عاشوراي حسيني امسال آغازي براي تثبيت موضوع حفاظت از محيط شهري، حفظ سلامت نسل فعلي و آيندگان و احترام به حقوق شهروندي باشد و اين مهم با کمک شهروندان و جوانان عاشق امام حسين(ع) و حمايت و همراهي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين  بيش از گذشته تحقق يافت.

محرم امسال به رعايت مسائل بهداشتي توجه  شده بود

اسماعيلي،يکي ديگر از اعضاي کمپين پاکبان حسيني معتقد است: با توجه به اينکه اين کار خير از سال گذشته آغاز شده بود، امسال تعداد داوطلب هاي پاکبان و گروه هاي مردم نهاد افزايش پيدا کرده بود و گروه هاي بيشتري به گروه رفتگران طبيعت اضافه شده بودند .

عليرضا اسماعيلي مي گويد:با توجه به جلسات متعددي که شهرداري از مدت ها قبل برگزار کرده بود و با هماهنگي و ارائه تجهيزات به ايستگاه هاي صلواتي مانند مخازن و کيسه هاي زباله و ليوان کاغذي به مسائل بهداشتي توجه بيشتري شده بود .

وي مي گويد:ساخت و پخش انبرک سبک براي برداشتن ليوان و ظروف يکبار مصرف در امسال از خم شدن براي برداشتن زباله جلوگيري کرده بود و زباله هاي رها شده در جوي هاي آب سهل تر قابل برداشت بود که  اميدوارم اين انبرک ها در اختيار  پاکبانان شهرداري قرار بگيرد .

اقدام پاکبانان حسيني مردم را تحت تأثير قرار داد

تيموريان، يکي ديگر از اعضاي کمپين پاکبان حسيني نيز مي گويد: در سطح کشور هر هفته با پاکسازي هاي محيط زيست به فرهنگ سازي پرداخته مي شود، سال گذشته به پاکسازي معابر اقدام کرديم که مورد حمايت بخش هاي مختلف قرار گرفت به طوري که امسال گروه هاي زيادي با ما در اين مسير همراه شدند.

تيموريان هدف از پاکسازي سطح شهر در ايام محرم و ساير مناسبت ها را ترويج فرهنگ نريختن زباله عنوان مي کند و مي افزايد:درصدد هستيم  به عموم مردم نشان دهيم،کار جمع آوري زباله از سطح شهر وظيفه هيچکس نيست، زيرا شهر مخازن زباله دارد.

وي اضافه مي کند:چون جمع آوري زباله از سطح شهرتوسط مامورين شهرداري انجام مي شود شهروندان اين لطف کارگران را وظيفه آنها مي دانند، اما اين حرکت ما را کسي وظيفه تلقي نمي کند و حتي مردم را تحت تاثير حرکت مثبت هم قرار مي دهد و رفتار درست را مشخص مي کند.

تيموريان خاطرنشان مي کند:در محرم امسال اوضاع سطح معابر به مراتب بهتر از سال گذشته بود و زباله هاي کمتري بر روي زمين رها شده بود.

اين پاکبان حسيني مي افزايد:هدف ما فرهنگ سازي و آموزش و  مسئوليت پذيري مردم در قبال توليد زباله هاي شان بود که به لطف خدا و همت تشکل هاي زيست محيطي و مشارکت جمعي از مردم تا حدودي حاصل شد، البته نتيجه اين اقدام  سالها بعد مشخص مي شود همان طور که نتيجه حرکت پارسال امسال با پاکيزه تر بودن خيابان ها مشخص شد.

وي با بيان اين مطلب که هيچ کار و حرکت فرهنگي مثبتي بي نتيجه نخواهند ماند،گفت: امسال مردم از هر قشري حرکت زيباي اعضاي تشکل هاي زيست محيطي را نظاره مي کردند و عده زيادي نيز همراهشان شدند.

هر شهروند يک پاکبان

سيد قوامي، يکي ديگر از اعضاي کمپين پاکبان حسيني نيز مي گويد: اعضاي اين کمپين در اين سه شبانه روز بدون هيچ چشم داشتي تمام تلاش خود را براي تنظيف شهر به کار گرفتند که اميدواريم اين حرکت نهادينه شود و به روزي برشيم که واقعا هر شهروند يک پاکبان باشد.

سيد قوامي مي افزايد:شهرداري نيز در اين مسير از دوستان خود حمايت کرد و لوازم مورد نياز را در اختيار آنان قرار داد اما ما بايد به پيشگيري برسيم نه درمان.

وي با تأکيد بر ضرورت افزايش تعداد مخازن جمع آوري زباله در سطح معابر به ويژه در اين ايام ممي گويد:پاکبانان حسيني يک تشکل نبودند و زير نظر يک سازمان يا ارگان خاص فعاليت نمي کنند بلکه جواناني هستند که عقايدشان بيش از هر چيز ديگري برايشان اهميت دارد.

اما حرف آخر؛ آييني مانند مراسم عزاداري محرم،مي تواند بستري براي فرهنگ سازي باشد تا ديگر  شاهد انباشت زباله بعد از اجتماعات بزرگ ورزشي، فرهنگي و مذهبي نظير اعياد شعبانيه، مسابقه ورزشي در سطح ملي در سطح کشور نباشيم ،

اميد است،روزي برسد که مردم با يک باور، اعتقاد قلبي محکم ايام عزاداري محرم، جشن هاي مرتبط با نيمه شعبان و ساير مناسبت هاي ملي و مذهبي  را در يک چارچوب کاملا صحيح برگزار کنند چرا که زيبنده جامعه شيعي نيست که در مناسبت هاي بزرگ ملي و مذهبي خيابان ها و معابر عمومي مملو از زباله و ضايعات باشد،جامعه شيعي نماد نظم پذيري و هنجار پذيري هاي اجتماعي و فرهنگي است.

 

 

تصاویر مرتبط