پنجشنبه ۱۳۹۱/۰۱/۱۰

آقالر، كارگردان مجموعه آفتابگردان:

شخصيت خان بابا ظرفيت ملي شدن دارد

اگر لهجه درست و اصولي باشد قطعا مردم آن را خواهند پذيرفت و در دل مخاطب جاي مي گيرد. لهجه خان بابا هم مردم قزويني مي پذيرند و هم سوغاتي با ارزش براي ساير استاني‌ها قلمداد مي شود.

 

محسن آقالر با دارا بودن مدرك كارشناسي ارشد سينما از سال 73 به صورت رسمي كار خود را در سينما آغاز كرد و تاكنون 12 فيلم كوتاه، 3 سريال و بالغ بر 25 هزار دقيقه براي كودكان برنامه توليد كرده است. وي كه كارگردان مجموعه آفتابگردان را بر عهده دارد در دومين جشنواره ملي بازي و اسباب بازي كودكان ديروز و امروز نمايش زنده خان بابا را در بين كودكان به نمايش گذاشته است كه در حاشيه اين جشنواره با ايشان به گفتگو نشستيم.
 
از حضور شخصيت خان بابا در دومين نمايشگاه و جشنواره ملي بازي و اسباب بازي كودكان ديروز و امروز بين كودكان بگوئيد؟
حضور خان بابا در برنامه زنده اين جشنواره تجربه خيلي خوبي براي سازندگان شخصيت خان بابا و هم مخاطبين بود و اين حضور بازتاب خوبي داشت. حضور مستمر در فضاي باز در اين جشنواره نشان داد كه اين مجموعه توانايي بالايي براي اجراي برنامه زنده دارد و انتظاري  كه مردم از گروه آفتاب گردان در اجراي زنده دارند متفاوت است چراكه در فضاي بسته اين گروه ارتباط  با دوربين دارد تا بتواند مفاهيم خود را منقل كند اما در فضاي باز با موسيقي و ساير عوامل ارتباط مستقيمي با مخاطبان دارد واين براي من بسيار لذت بخش بود.
استقبال شهروندان را از اين جشنواره چطور ديديد؟
سال گذشته من در اين نمايشگاه حضور نداشتم، اما موقعي كه همكاري با سازمان فرهنگي و ورزشي را براي حضور در جشنواره قبول كردم انتظار نداشتم اين استقبال را ببينم و وقتي اين فضا را ديدم شگفت زده شدم و اين را بدون تعارف مي گويم. برنامه ريزي در اين جشنواره به گونه اي بود كه من هر كس را مي‌بينم براي حضور در اين جشنواره تشويق مي‌كنم و اين جشنواره در سطح حرفه‌اي برگزار شده است.
چطور شد كه شخصيت خان بابا در گروه آفتاب گردان  به وجود آمد و اين ضرورت چقدر احساس مي‌شد؟
الان 6 سال است كه اين شخصيت توليد شده است و نياز بود كه استان قزوين داراي يك برند عروسكي در حوزه كودك باشد و شخصيت خان بابا طي اين 6 سال به سمت تكميل شدن حركت كرد است، چراكه شخصيت خان بابا در روز اول با الان خيلي متفاوت است. از طرفي چون شغلي اصلي بزرگان ما در گذشته باغباني بود و قزوين صاحب باغستان سنتي است با الگو گرفتن از اين مهم توانستيم شخصيت خان بابا را شكل دهيم و با لحجه بسيار خوب آقاي قلي پور براي شخصيت دادن به خان بابا، اين عروسك بعد از 6 سال شخصيت خود را در بين مردم پيدا كرد.
چقدر تلاش كرديد شخصيت خان بابا در ذهن كودكان ماندگار باشد؟
مهمترين اصل كه باعث شد از تكرار دور شويم تا بتوانيم اين شخصيت را ماندگار كنيم دوري از تكرار بود و يك بستري را به وجود آورديم كه هر قسمت يك جذابيت خاصي داشته باشد و در برخي از مواقع موفق بوديم و در برخي مواقع هم موفق نبوديم اما مطمئنما اين ظرفيت و خلاقيت در اين تيم وجود دارد كه اين شخصيت را ماندگار نگه دارد.
مهم ترين ويژگي شخصيت خان بابا را در چه چيزي مي دانيد؟
 شخصيت خان بابا يك شخصيتي كه خصوصيات آن در بين مردم ملموس و واقعي است.
خان بابا تا كي بين كودكان حضور دارد؟
خدا بداند.
چرا فعاليت در عرصه كودك را انتخاب كرديد؟
بنده به دليل داشتن تحصيلات سينما وارد اين عرصه شدم و از طرفي هم كودكي درون من همچنان فعال است و هميشه فكر مي كردم كدام عرصه نياز به خلاقيت بيشتري دارد كه احساس كردم در فضاي كودك بيشتر از عرصه‌هاي ديگر خلاقيت نياز است و هميشه به دنبال قصه يابي كودك بودم و با پيشنهادهاي كه شد اين عرصه را انتخاب كردم و لذت مي‌برم.
چطور مي توان شخصيت خان بابا را در سطح ملي معرفي كرد؟
ما در تلاش هستيم اين شخصيت را ملي كنيم. در ابتدا بايد از قالب برنامه‌سازي شروع كنيم مثل حضور در اين جشنواره و از طرفي هم اين شخصيت را در فيلم و سريال مطرح كنيم كه پر مخاطب تر شود.
لهجه خان بابا در شكلي‌گيري اين شخصيت چقدر موثر بوده است؟
اگر لهجه درست و اصولي باشد قطعا مردم آن را خواهند پذيرفت و در دل مخاطب جاي مي گيرد، لهجه خان بابا هم مردم قزويني مي پذيرند و هم سوغاتي با ارزش براي ساير استاني‌ها قلمداد مي شود.
اين را بگوئيم اگر لهجه شخصيت خان بابا را بگيرم 70درصد توانايي‌هاي اين شخصيت را خواهيم گرفت.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط