دوشنبه ۱۳۹۴/۰۴/۰۸

با مشارکت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين انجام شد؛

برگزاري همايش آسيب هاي اعتياد و مسير بهبودي در قزوين

همايش آسيب هاي اعتياد و مسير بهبودي صبح امروز از سوي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين با مشارکت مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين، صبح امروز با حضور رابطين بهداشتي در سالن اجتماعات قائم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين، کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهيد بلنديان در اين مراسم گفت: سوءمصرف مواد و داروها يکي از بزرگترين آسيب هاي اجتماعي و معضلات جوامع معاصر است.
 
دکتر يوسفي افزود: سوءمصرف مواد و الکل و ساير مواد غيرقانوني، باعث مشکلات و آسيب ھاي اجتماعي ديگري چون دزدي، طلاق، خشونت هاي خانگي، از دست دادن شغل و بي کاري، شروع ايدز و هپاتيت مي گردد
.
وي با بيان اين مطلب که کشور ما نيز از اين بلاي اجتماعي و آسيب اجتماعي در امان نيست، اظهار کرد: سوءمصرف مواد و الکل، تاثير بسيار عظيمي بر اقتصاد خرد و کلان هر کشور مي گذارد که در اين راستا برنامه ريزي و اتخاذ تدابير مناسب در راستاي پيشگيري امري ضروري است.
 
دکتر يوسفي خاطرنشان کرد: مخدرهاي امروزي لزوما بسته هاي کوچک کثيف که مخفيانه رد و بدل مي شدند نيست، محصولات اعتياد آور امروزي با ظاهري موجه و فريبنده و در مکان هايي لوکس و گران قيمت با وعده هايي وسوسه کننده در قالب کرم و پودربدنسازي، عطر و ادکلن،شکلات و آدامس و غيره ارايه مي شود
.
وي با طرح اين سوال که اصطلاح اعتياد يا وابستگي به مواد کدام صحيح تر است؟ گفت: در سال ???? سازمان جهاني بهداشت به اين نتيجه رسيد که اصطلاح اعتياد اصطلاحي علمي نيست و اصطلاح وابستگي به مواد را  جايگزين کرد.
 
دکتر يوسفي بيان کرد: براي تعريف جنبه هاي مختلف وابستگي به مواد، از دو مفهوم وابستگي جسمي و وابستگي رواني نيز استفاده مي شود، بنابراين وابستگي به مواد به معني يک بيماري مزمن و عود کننده مغز است که علي رغم عواقب زيان آور، با دو ويژگي جستجوي وسواس گونه مواد و مصرف آن مشخص مي شود.
 
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهيد بلنديان افزود: وابستگي به مواد را يک بيماري مغزي تعريف مي کنند، زيرا مواد شيميمايي مغز، ساختار و عملکرد آن را تغيير مي دهد،تغييرات مي توانند بلندمدت بوده و به رفتارھاي پرخطري که در سوءمصرف کنندگان مواد ديده مي شود، منتهي مي گردد.
 
دکتر يوسفي با بيان اين مطلب که چرا برخي افراد سوء مصرف و وابستگي دارند، برخي ديگر نه؟ گفت: همانند ساير بيماري ها، آسيب پذيري افراد در مقابل وابستگي به مواد نيز از فردي به فردي ديگر تغيير مي کند، در مجموع هر چه عوامل خطر فردي، خانوداگي و محيطي اجتماعي در يک فرد بيشتر باشد،احتمال سوءمصرف و وابستگي به مواد بيشتر است.
 
وي با طرح اين سوال که آيا ادامه سوءمصرف مواد يا وابستگي به مواد يک رفتار عمدي است يا اختياري؟ افزود: تصميم گيري براي مصرف مواد در بار اول اکثرا اختياري است، اما پس از مدتي توانايي فرد براي کنترل خود به طور جدي مختل مي شود، تصوير برداري مغز اين افراد نشان مي دهد که در بخش هايي از مغز اين افراد که مربوط به قضاوت، تصميم گيري، يادگيري و حافظه و کنترل رفتار است تغييراتي رخ داده است، اين تغييرات بر نحوه عملکرد مغز اثر مي گذارد و مي تواند رفتار وسواسي و مخرب ناشي از وابستگي به مواد را توجيه کند.
 
دکتر يوسفي اظهار کرد: باورهايي نظير "با يک بار مصرف مواد، کسي معتاد نمي شود"،"مصرف تفنني مواد صنعتي جديد مثل شيشه کسي را معتاد نمي کند؟"،"مواد صنعتي مانند شيشه چون مرفين ندارد، پس اعتياد هم ندارد! "،"کپسول هاي خارجي، قرص ھاي مارک دار و آمپول هاي بسته بندي شده، مواد مخدر يا محرک نيستند و اعتياد ايجاد نمي کنند" و مواد مخدر مانند ترياک، فرد را جوان نگه مي دارد، قندخون و فشارخون بالا را درمان مي کند" کاملا اشتباه است.
 
وي افزود: به تصور غلط برخي از افراد، مواد هميشه از سوي يک آدم خلاف کار با چهره اي خطرناک به من تعارف مي شود، در حالي که اين ديدگاه اشتباه است، در پيشنهاد مصرف هر ماده يا دارو بدون تجويز پزشک، به هيچ کس اعتماد نکنيد. بايد بدانيد که هر کس مصرف آنها رابه شما پيشنهاد کند، آگاهانه يا ناآگاهانه دشمن شما محسوب مي شود.
 
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهيد بلنديان افزود: به تصور برخي از افراد اعتياد مختص سنين نوجواني و جواني است، در حالي که هرگز نبايد خود را در برابر اعتياد ايمن بدانيم.
 
دکتر يوسفي در خصوص عارضه هاي اجتماعي, اقتصادي و شغلي اعتياد و سوء مصرف مواد نيز گفت: اعتياد خسارات بسياري را بر جامعه و اجتماع تحميل مي كند و در عملكرد شغلي او دشواري هاي فراواني پديد مي آورد، همچنين اعتياد موجب طرد شدن فرد از جامعه، بيكاري، غيبت ازكار،كاهش ميزان كارآيي, اخراج از كار و بروزحوادث حين كار و رانندگي مي شود.
 
وي  شيوع ايدز، هپاتيت, بيماري هاي مقاربتي, فقر, بي كاري, افزايش بروز جرم در جامعه همچون دزدي، فحشا و قتل را از ديگر عارضه هاي اجتماعي اعتياد برشمرد.
 
اين کارشناس مسئول افزود:در اين مراسم توضيحاتي در خصوص انواع مواد دخاني و عوارض آنها مطالبي بيان کرد و گفت: پرمصرف ترين ماده اعتياد آور در دنيا سيگار و قليان است که بر اساس برخي از آمارها، 15 درصد جمعيت در ايران سيگار مصرف مي کنند.
 

 

تصاویر مرتبط