شنبه ۱۳۹۴/۰۶/۰۷

با همکاري سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛

همايش شيرمادر در فرهنگسراي بانو قزوين برگزار شد

با همکاري سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري و مرکز بهداشتي شهيد بلنديان قزوين همايش شيرمادر صبح امروز در فرهنگسراي بانو اين سازمان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين، طافي، کارشناس مسئول اداره سلامت سازمان گفت: کاهش آمار بيماري‌هاي عفوني و تنفسي، هم‌افزايي روابط عاطفي بين مادر و کودک از شاخص‌ترين مزاياي تغذيه کودک با شير مادر به شمار مي‌رود که به نوعي با سلامت جامعه ارتباط دارد، لذا  برگزاري اين همايش در دستور کار سازمان قرار گرفت.
وي هدف از برگزاري اين همايش را ترويج تغذيه با شير مادر بيان کرد و افزود: مادران شاغلي که زايمان کردند بايد حمايت هاي بيشتري از آنان به منظور شيردهي و پاس شير انجام شود.
مديرگروه سلامت خانواده و جمعيت معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي قزوين گفت: 18 درصد کودکان استان قزوين با شير مادر تغذيه مي شوند، اين رقم در کشور 39 د صد است، ميانگين جهاني تغذيه انحصاري با شير مادر 50 درصد است و در کشور فنلاند 90 درصد و در آمريکا 70 درصد مي باشد.
ناهيد يزدي با بيان اين مطلب که بر اساس فتواي فقها، دادن شير مادر به نوزاد امري واجب است، افزود: شيردهي يک امر ذاتي و خدادادي است که دادن آن به نوزاد نيازمند آموزش و حمايت اطرافيان مادر دارد.
وي اظهار داشت: حمايت از مادران موجب مي‌شود تا آنها قادر به شيردهي ايمن و کامل باشند، بيشترين شکست شيردهي در چهار روز اول تولد نوزاد رخ مي دهد، بنابراين اطرافيان بايد با دادن اعتماد به نفس به مادر او را تشويق به شير دهي کنند.
يزدي يکي از علل عدم موفقيت مادران در شيردهي، شاغل بودن آنان است که مرخصي زايمان و ارائه راهکار براي شيردهي به موقع مادران شاغل مي‌تواند آنان را موفق کند، سياست هاي توسط دولتمردان در اين زمينه در حال وضع شدن است که اميدواريم با تحقق اين برنامه ها شاهد افزايش ضريب تغذيه شيرمادر در سطح کشور باشيم.
مديرگروه سلامت خانواده و جمعيت معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي قزوين گفت: شيردهي فوايد بسياري براي سلامت نوزاد دارد و بهترين شيوه ارتباط رواني ـ فيزيکي بين مادر و نوزاد است و علاوه بر آن شير مادر باعث رشد مناسب نوزاد مي شود و در آينده از قدرت تشخيص بهتري برخوردار باشند و زودتر لب به سخن باز کنند.
يزدي باورهاي غلط را يكي از موانع مهم براي شروع طبيعي تغذيه با شيرمادر و تدوام آن دانست و گفت: مبارزه با اين باورها و دادن ‌اطلاعات صحيح به ‌مادران شيرده يكي از راهكارهاي مهم ترويج تغذيه كودكان باشيرمادر خواهد بود.
خوانساري، رئيس مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين نيز گفت: شير‌‌مادر بهترين و مناسب ‌ترين غذا براي نوزاد به ‌‌شمار مي ‌رود؛ ولي متأسفانه امروزخ بيشتر مادران به دليل مشغله هاي فراوان يا شاغل بودن، فرصت کافي براي شير‌‌دادن به کودک خود را ندارند و به همين سبب شيرخشک را جايگزين شير‌‌ طبيعي خود  مي کنند.
سيد عليرضا خوانساري افزود: مادراني که از کم بودن شير‌‌خود شکايت دارند، بايد بدانند مکيدن سينه‌ ها توسط نوزاد، باعث ترشح بيشتر شير‌‌ مي ‌شود و اين مکانيسمي طبيعي براي بيشتر شدن شير‌‌مادر به شمار مي‌ رود، بنابراين کافي نبودن شير‌‌مادر نمي ‌تواند دليلي براي تغذيه نوزاد با شيرخشک باشد و به همين راحتي نبايد کودک را از مزاياي شير مادر محروم کرد.
وي تصريح کرد: شير مادر همواره مقدار آب و مواد مغذي را به اندازه کافي دارد و  سلول ها و آنتي بادي هاي موجود در شير مادر از نوزاد در برابر ابتلا به بيماري هاي عفوني محافظت مي کند.

 

تصاویر مرتبط