دوشنبه ۱۳۹۴/۰۶/۳۰

به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين صورت گرفت؛

برگزاري کارگاه آموزشي تب مالت در محله باغ نشاط

به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين،کارگاه آموزشي تب مالت درمحله باغ نشاط قزوين با حضور اهالي اين محله برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ آقا بيگي، کارشناس بهداشت خانواده گفت: اين کارگاه با هدف ارائه آموزش در ارتباط با پيشگيري،کنترل و درمان بروسلوز(تب مالت) برگزار شد.
منيره آقا بيگي افزود: هدف کلي از برگزاري کارگاه هاي آموزشي در سطح استان قزوين را کاهش و ابتلاء و عوارض ناشي از بيماري تب مالت و کاهش ابتلاء انسان، کاهش هزينه هاي درمان و افزايش آگاهي مردم را در مورد بيماري و راههاي انتقال را از جمله اهداف اختصاصي برگزاري اين کارگاه ها مي باشد.
وي تصريح کرد: بيماري تب‌مالت يا بروسلوز به بيماري هزارچهره معروف است که يک بيماري مشترک بين انسان و دام است که عامل آن نوعي باکتري است که ضررهاي اقتصادي فراواني را به دولت و جوامع انساني تحميل مي کند.
آقابيگي خاطرنشان کرد: بيماري تب مالت از بز، گاو، جنين آلوده خوک، سگ، گوسفند، موش صحرايي از طريق تماس مستقيم دست با چشم، تماس با پوست خرشدار يا زخم، مصرف شير يا لبنيات، مصرف گوشت و انتقال تنفسي به انسان منتقل مي شود.
 اين کارشناس، تب منظم و مداوم، تعريق فراوان به ويژه تعريق شبانه، ضعف، خستگي، درد عضلاني، درد عمومي بدن، بي اشتهايي، کاهش وزن، سردرد، را از علايم تب مالت ذکر کرد و افزود: اين علايم مي تواند پس از چند هفته تا چند ماه از بين رفته و مجدد عود کند.
وي تصريح کرد: در برخي افراد، تب مالت مي تواند مزمن باشد و علايم بيماري تا چند سال حتي پس از درمان نيز پايدار باقي بماند، همچنين پروسه بيماري تب‌مالت، طولاني است، اگر دوره درمان به خوبي انجام نشود ممکن است فرد مبتلا را تا آخر عمر درگير بيماري کند که لازم است مبتلايان به اين بيماري، درمان را بسيار جدي بگيرند.
آقابيگي با بيان اين مطلب که مصرف لبنيات غير پاستوريزه يکي از دليل اصلي ابتلاء به اين بيماري در استان قزوين است، توصيه کرد تا شهروندان قزويني از مصرف فراورده هاي لبني غيرپاستوريزه پرهيز کنند، چنانچه افراد، شيرخام را از ماست بندي هاي سطح شهر و يا دامداري ها تهيه مي کنند، مدت پنج دقيقه آن را بجوشانند و سپس از آن استفاده کنند.
کارشناس بهداشت خانواده همچنين تاکيد کرد: شهروندان از مصرف بستني هاي غيرپاستوريزه و سنتي، خودداري کنند.
وي خاطر نشان کرد: ريشه کني بيماري تب مالت در انسان، مستلزم حذف آن در دام ها مي باشد، دامداران هنگام تماس با دام ها بايد از وسايل حفاظتي، مانند: دستکش، ماسک، عينک، چکمه و لباس کار استفاده کنند.
آقا بيگي  افزايش آگاهي دامداران و روستائيان در مورد واکسيناسيون دام هاي خود را ضروري دانست و گفت: ريشه کني بيماري تب مالت نيازمند افزايش آگاهي مردم و مشارکت جدي آنان مي باشد.

 

تصاویر مرتبط