شنبه ۱۳۹۴/۰۷/۲۵

به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛

همايش اهميت رشد تکاملي و رواني کودک برگزار شد

به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين، همايش اهميت رشد تکاملي و رواني کودک به مناسبت هفته ملي کودک با حضور مربيان مهدهاي کودک قزوين در آمفي تئاتر بانو حضرت زهرا (س) اين سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين، طاهري، استاديار دانشگاه بين المللي امام (ره) قزوين و متخصص رشد و تکامل حرکتي و جسمي افزود: يکي از فوايد خوب ورزش و تحرک بدني رشد و تکامل حرکتي کودکان است که بايد از همان دوران نوزادي مد نظر قرار گيرد.

مرتضي طاهري افزود: تحريک حرکات کودکان تأثير ثبتي بر رشد شناختي آنان مي تواند داشته باشد، لذا مطالعه حوزه رشد و تکامل حرکتي و شناختي کودکان از اهميت بسزايي دارد که بايد مورد توجه جدي خانواده ها قرار گيرد.

وي اظهار  کرد: متاسفانه يكي از كارهاي اشتباهي كه امروزه والدين انجام مي‌دهند، اين ‌است كه فقط به پرورش رشد شناختي مي‌پردازند و از دو حوزه ديگر « رشد حرکتي و عاطفي» غافل مي‌شوند.

به گفته اين متخصص، اگر محيطي پويا و غني براي ظهور استعدادهاي حرکتي کودک فراهم نشود، کودکمان در  دو حوزه  رشد شناختي و عاطفي هم دچار مشكل خواهد شد.

طاهري خاطرنشان کرد: حركت، محرك رشد جسماني است، براي‌اينكه كودك به حداكثر قد ممكن كه از لحاظ ژنتيكي برسد، بايد فعاليت بدني داشته باشد، از طرفي حركت و فعاليت بدني در فضاهاي مناسب، انرژي كودك را مصرف و ساعت خوابش را تنظيم مي‌كند.

طاهري در ادامه گفت: فقدان تغذيه سالم و مناسبي در دوران شش ماه پس از تولد و دوران پس از بلوغ سبب افزايش تعداد سلول هاي چربي و پرخوري در انسان مي شود که زمينه ساز بروز بيماري هايي نظير ديابت است.

وي از مربيان مهد هاي کودک و والدين خواست تا ذهن کودکان را تسخير کنند و با آموزش فرآيند حل مساله، تفکر صحيح را به آنان آموزش دهند.

 به گفته اين استاديار دانشگاه، موج سلامت را بايد از طريق مدارس در شهر قزوين تزريق کنيم، اين مهم نيازمند برنامه ريزي مناسب از سوي مسئولان مربوطه است تا با آموزش هاي مناسب نظير تقويت ذهن قوي، تفکر صحيح، حل مساله و تحرک جسماني با بازي هاي مفرح و ورزش نسلي خلاق و سالم را تحويل جامعه دهيم.

راجي، کارشناس مسئول واحد بهداشت خانواده نيز طي سخناني به نکات  مهم  ايمني کودکان در منازل و مهدکودک هاي اشاره کرد و گفت: سالانه 200 هزار کودک دليل استفاده نادرست از وسايل بازي پارک ها صدمه مي بيند، لذا بايد آسيب هاي کودکان جزو اولويت هاي اول قرار گيرد .

ميترا راجي در ادامه  افزود: استفاده از روروک براي کودکان در هيچ زماني توصيه نمي گردد، روروک علاوه بر خطراتي که به دنبال دارد باعث ديرتر راه افتادن کودک مي شود. ما نبايد در تکامل طبيعي کودک دخالت کنيم.

به گفته وي زماني که ستون مهره هاي کودک تکامل پيدا کند، کودک خودش سعي در ايستادن مي کند اگر با استفاده از روروک کودک را زودتر از تکامل يافتن ستون مهره هايش مجبور به ايستادن کنيم اينکار سبب کمردردهاي زودرس و آرتروز در ميانسالي مي شود.

اين کارشناس مسئول اظهار داشت: كودكان از ابتداي تولد تا سن پنج سالگي در معرض آسيبهاي جدي در خانه قرار دارند، پس بهتر است قبل از اينكه اتفاق ناگواري براي کودکان بيفتد، پيش از به دنيا آمدن نوزاد تدبيري براي ايمن سازي منزل بينديشيد.

راجي افزود: بهترين حالت اين است كه مثلا قبل از شروع خزيدن اقدامات لازم را انجام دهيد و پيش از اينكه كودك كاملا به راه بيافتد تغييرات مناسب را در خانه صورت بدهيد.

وي بروز سندرم تکان شديد را حاصل باور هاي غلط رايج در جامعه دانست و گفت: تکان دادن نوزدان براي آرام کردن گريه آنها، مي‌تواند آسيب‌هاي مغزي متعددي را ايجاد کند بدون آنکه نشانه ظاهري در آنها مشاهده شود.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط