یکشنبه ۱۳۹۴/۰۸/۰۳

آريان، معاون سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين خبر داد؛

بازديد بيش از 8 هزار گردشگر داخلي و خارجي از موزه قجر قزوين

آريان، معاون فرهنگي و هنري سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين گفت: هشت هزار و 77 گردشگر داخلي و خارجي سه ماهه دوم سال جاري از موزه قجر بازديد کردند.

به گزارش سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ صادق آريان افزود: ايجاد محيطي مفرح و آماده سازي بنايي جهت بازديد گردشگران از اولويت هاي مهم باز آفريني موزه قجر مي باشد تا گردشگران همواره قزوين را يک مقصد تاريخي، تفريحي با هويت غني بشناسند و اوقات خوشي را در بازديد از اين کهن شهر به ارمغان ببرنند.

وي اظهار کرد: در اين موزه مجسمه هاي سفالي که مربوط به شستشوي حمام و تعدادي ابزار و اشياي در حوزه مردم شناسي به نمايش درآمده است.

آريان اضافه کرد: اين موزه از سه بخش تالار اقوام، مشاغل و آئين ها تشکيل شده است که در قسمت سربينه زندگي اقوام ساکن قزوين مانند تات، مراغي، کرد، لر و ترک به معرض نمايش گذاشته و در تالار مياندر، آيين هاي سيزده بدر، پنجاه بدر و مراسم سوگواري امام حسين (ع) و در قسمت آخر نيز شش شغل حجامت، مکتبخانه داري، بارفروشي، آهنگري، تعزيه خواني، دعانويسي و حلاجي در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گرفته است.

به گفته وي حمام قجر يکي از کهن ترين و بزرگترين گرمابه هاي قزوين است که در سال 1057 هجري قمري توسط اميرگونه خان از اميران شاه عباس صفوي در محله عبيد زاکان فعلي اين شهر بنام حمام شاهي ساخته شد و پس از مرمت هم اکنون به موزه مردم شناسي تبديل شده است.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط