چهارشنبه ۱۳۹۴/۰۸/۱۳

به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين صورت گرفت؛

برگزاري کارگاه "سلامت بهداشت روان شهروندان" در محله مجاهد قزوين

به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين کارگاه آموزشي «سلامت روان شهروندان» با محوريت مقابله با خلق منفي و با هدف تقويت نشاط اجتماعي در ميان شهروندان محلات در محله مجاهد قزوين برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ طافي، کارشناس مسئول سلامت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري در اين مراسم گفت: غم و خلق افسرده، احساسي شايع و طبيعي است كه براي هر كسي گاهي پيش مي آيد.

 فروغ طافي، احساس غمگيني، اضطراب، نگراني و دلواپسي،،احساس گناه (وقتي كاري خوب پيش نمي رود، فرد افسرده احساس مي‌كند كه كوتاهي كرده و مقصر اس) از جمله علايم افسردگي اجتماعي برشمرد.

وي اظهار کرد: خشم و عصبانيت، نوسان خلق (وضعيت روحي و حال فرد افسرده بدون دليل خاص يا با كمترين دليل تغيير مي‌كند و گاهي خوب و گاهي بد است)، احساس در ماندگي،  احساس نااميدي و  احساس بي‌تفاوتي از ديگر علايم افسردگي اجتماعي مي باشد.

طافي افزايش يا كاهش خواب، وزن و اشتها، يبوست را از جمله علايم افسردگي جسماني عنوان کرد و گفت: از نشانه هاي علايم افسردگي (رفتار) نيز مي توان به گريه كردن بدون دليل خاص يا با كمترين دليل، كناره گيري از ديگران، زود عصباني شدن، نداشتن انگيزه،عدم توجه به آراستگي و وضعيت ظاهري،لذت نبردن از آنچه كه پيش از اين مورد علاقه اش بوده، مصرف بي رويه دارو، مشكل در كار، تحصيل، خانه داري و زندگي روزمره، خستگي، نداشتن توان و انرژي اشاره کرد.

وي افزود:مشكل در تصميم‌گيري، مشكل در تمركز، مشكل در حافظه، انتقاد از خود، نااميدي، درماندگي و اعتقاد به اين‌كه يك فرد" شكست خورده" است و هيچ موفقيتي در زندگي نداشته‌است از جمله علايم افسردگي فكري و شناختي  است.

طافي در خصوص تفاوت افسردگي باليني و غير باليني نيز خاطرنشان کرد: اگر تعداد علايمي كه فرد تجربه مي‌كند، كم است يا  به طور مستمر تكرار نمي‌شود و بيشتر از چند روز طول نمي‌كشد و  اگر مشكل جدي در كار و توانايي‌هاي فرد ايجاد نمي کند يا  ناراحتي فر د علت خاصي دارد، احتمالاً غمگيني و بي‌حوصلگي وي غير عادي و بيمارگونه نيست واحتياج به درمان خاصي ندارد.

وي افزود: بيدار شدن سر ساعت خاصي، ايجاد تغييرات کوچک در محيط خود، تلفن کردن يا ديدن يک دوست، تغيير حالت چهره خود، تهيه فهرستي ازكارهاي لذت بخش و انجام به موقع آنها، پيدا کردن و نوشتن علت ناراحتي، نوشتن فهرست خصوصيات مثبت و نوشتن توانائي هاي، نوشتن افكار و احساسات،ايجاد سرگرمي، ورزش و نرمش، شرکت در كارهاي داوطلبانه و خيريه، تقويت اعتقادات مذهبي و پذيرفتن تفاوت ها، داشتن اهداف واقع بينانه را از جمله راههاي پيشگيري يا درمان افسردگي برشمرد.

وي افزود: اگر يكي از اطرافيانتان افسرده است، به وي نگوييد كه مي دانيد چه احساسي دارد، از وي حمايت كرده و صبور باشيد، كاري كنيد كه بداند برايش اهميت قايل هستيد،او را به خاطر افسردگي  و علايمش سرزنش نكنيد،وي را تشويق به صحبت كردن كرده و به دقت به حرف هايش گوش دهيد و او را ترغيب كنيد به يك متخصص مراجعه كند.

 

تصاویر مرتبط