پنجشنبه ۱۳۹۴/۰۸/۱۴

به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛

کارگاه سلامت محلات در مشعلدار قزوين برگزار شد

کارگاه آموزشي سلامت محلات با عنوان «آشنايي با مضرات ظروف يكبار مصرف و سرطان‌هاي شايع در زنان» با مشارکت دانشگاه علوم پزشکي قزوين در حسينيه صاحب الزمان (عج) ناحيه منفصل شهري مشعلدار با هدف تقويت نشاط اجتماعي و سطح سلامت شهروندان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ منيژه آقابراري، کارشناس سلامت مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين در اين مراسم گفت: استفاده از ظروف يکبار مصرف پلاستيکي براي نگهداري، بسته بندي و توزيع مواد غذايي گرم و داغ ممنوع است.

آقابراري، افزايش خطر بروز سرطان به خصوص سرطان سينه در زنان، بروز مشکلات خستگي و ناراحتي اعصاب، ورود مواد تشکيل دهنده ظروف پلاستيکي به غذا  را از جمله مضرات ظروف يکبار مصرف پلاستيکي برشمرد و افزود: همچنين برگشت ظروف پلاستيکي به طبيعت 300 تا 500 سال طول مي کشد.

وي به مزاياي ظروف يکبار مصرف گياهي اشاره و اظهار کرد: تجزيه ظروف گياهي حداکثر 3 الي 6 ماه طول مي کشد و  از آنجا که اين ظروف منشاء گياهي و طبيعي دارند و هيچ ماده سمي و مضري از آنها آزاد نمي شود

اين کارشناس سلامت تصريح کرد: از ظروف يکبار مصرف گياهي مي توان براي انواع مواد خوردني و آشاميدني گرم و داغ استفاده کرد، همچنين استفاده از اين ظروف موجب تقويت و توسعه کشاورزي مي شودو مي توان مواد غذايي را با اين ظروف در مايکروويو گذاشت.

آقابراري در ادامه بر لزوم رعايت بهداشت افراد درگير در تهيه و توزيع هر نوع ماده آشاميدني و خوراکي در مراسم ها تاکيد کرد و گفت: هر گونه پخت و پز بايد در محل هاي داراي حداقل شرايط بهداشتي و مورد تاييد مراکز بهداشت محل صورت گيرد تا آسيبي به عزاداران حسيني وارد نشود.

وي با بيان اين مطلب که پيشگيري ارزانتر از درمان است، اظهار کرد: چنانچه بيماري در مراحل اوليه تشخيص داده شود با به کارگيري رژيم مناسب غذايي، ورزش و آزمون هاي تشخيصي ساده با کمترين هزينه بيماري تحت کنترل قرار خواهد گرفت ولي در صورت پيشرفت بيماري هزينه زيادي به بيماري و خانواده تحميل مي گردد.

اين کارشناس سلامت يکي از سرطان هاي شايع در ميان زنان را سرطان رود بزرگ ذکر کرد و گفت: اين سرطان يکي از قابل درمان ترين سرطان ها است،

وي افزود: شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ بعد از سن 50 سالگي افزايش مي يابد و از عوامل خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ مي توان به سابقه ابتلاء به پوليپ روده، به خصوص انواع بزرگ و متعدد،سابقه اختلالات سوء جذب،بيماري هاي فاميلي خاص سابقه فاميلي ابتلاء به سرطان روده بزرگ، رژيم غذايي رژيم پرچرب به خصوص چربي حيواني، کم تحرکي، وزن زياد و چاقي اشاره کرد.

 آقابراري تغيير در عادات روده اي مثل اسهال و يبوست،احساس دفع مدفوع که با اجابت مزاج هم اين حس برطرف نشود، خونريزي از مقعد يا وجود خون در مدفوع،درد ممتد يا متناوب معده، ضعف و خستگي را از جمله علايم و نشانه هاي سرطان روده بزرگ برشمرد.

وي آزمون هاي غربالگري را از راههاي پيشگيري سرطان روده بزرگ برشمرد و افزود: با انجام اين آزمون مي توان به وجود پوليپ ها پي برد که برداشت آنها به پيشگيري از سرطان کمک مي کند.

اين کارشناس سلامت رژيم غذايي مناسب را از جمله راههاي پيشگيري از سرطان روده بزرگ ذکر کرد و افزود: عمده مواد غذايي موجود در هر وعده از منابع گياهي باشد و مصرف ميوه و سبزي و غذاهاي فيبر دار در رژيم غذايي فراموش نشود، در ضمن از خوردن غذاهاي پرچرب خودداري شود.

وي همچنين حداقل 30 دقيقه فعاليت بدني براي 5 روز يا بيشتر در هفته براي پيشگيري از سرطان ها توصيه مي شود.

آقابراري ضمن تشريح علل بروز و راههاي پيشگيري از سرطان پستان، گفت: شايع‌ترين نوع سرطان ارثي در زنان است که تغذيه مناسب؛ راه پيشگيري اوليه از ابتلا به سرطان‌هاي توارثي است.

 

 

تصاویر مرتبط