شنبه ۱۳۹۴/۰۸/۱۶

در محله امامزاده حسين(ع) صورت گرفت؛

برگزاري کارگاه آموزشي "آنچه هر شهروند بايد درباره ديابت بداند"

در طرحي ديگر از محله ما، کارگاه آموزشي « آنچه هر شهروند بايد درباره ديابت بداند» با مشارکت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري و دانشگاه علوم پزشکي قزوين با هدف ارتقاي سطح سلامت شهروندان در امامزاده حسين (ع) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ کارشناس تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي قزوين در اين مراسم گفت: اين کارگاه آموزشي به منظور شناساندن و افزايش سطح آگاهي شهروندان در زمينه بيماري ديابت، برگزار شده است.

زهرا سعيدي افزود: شکل گيري و توسعه پديده شهرنشيني، تغيير الگوي غذايي و کاهش تحرک و فعاليت بدني مناسب، شرايط مساعدي را براي افزايش ميزان قند خون و ابتلاء به بيماري ديابت پديد آورده است.

وي با ارائه توضيحاتي درباره ديابت و انواع آن، اظهار کرد: همه افراد ممکن است به ديابت غيروابسته به انسولين يا نوع دو دچار شوند و عواملي نظير تجمع جربي در اطراف کمر و معده، کم تحرکي و انجام ندادن حرکات ورزشي،  وزن بيش از حد، سابقه ديابت نوع دوم در خانواده، ابتلا به ديابت حاملگي، فشار خون بالا، تري گليسيريد بالا انسان را در خطر بيشتر ابتلا به بيماري قرار دهد.

سعيدي خاطرنشان کرد: ميليون ها ديابتي حتي از بيماري خود آگاه نيستند و تنها ممکن است در آغاز، احساس خستگي شديدي داشته باشند.

وي دفع ادرار بيش از حد معمول، احساس تشنگي فراوان، احساس تهوع و استفراغ،تاري ديد،احساس گرسنگي و در عين حال کاهش وزن،  ابتلاي پي در پي به بيماري هاي عفوني، زخم هاي پوستي که به سختي بهبود پيدا مي کند را از جمله علائم ديابت برشمرد و گفت: البته اين علائم در همه افراد، يکسان نيست.

وي با بيان اين مطلب که ديابت را در مراحل اوليه، بدون دارو و تنها با خودمراقبتي مي توان کنترل کرد، افزود: اما اگر دارو مصرف مي کنيد، باز هم بايد از خودتان مراقبت کنيد زيرا در اين صورت ، مصرف دارو نتايج بهتري به دنبال خواهد داشت.

اين کارشناس تغذيه به بيماران ديابتي توصيه کرد از گرفتن رژيم هاي سخت خودداري کنند و وزن خود را آرام و به تدريج کاهش دهند و همچنين از غذاهاي سبک، سالم و مناسب به طور پيوسته استفاده نمايند.

سعيدي در پابان افزود: انجام ورزش به مدت سه تا چهار بار در هفته را يکي از راههاي کنترل يا پيشگيري از ديابت ذکر کرد.

گفتني است، در اين کارگاه آموزشي مطالبي در خصوص ديابت و انواع آن، راههاي پيشگيري براي شهروندان محله امامزاده حسين (ع) ارائه شد.

 

تصاویر مرتبط