چهارشنبه ۱۳۹۴/۱۰/۳۰

به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين برگزار شد؛

کارگاه آموزش "نحوه صحيح رفتار با فرزندان در سن بلوغ" در مشعلدار قزوين

به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين و با مشارکت مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين؛ کارگاه آموزشي «شهروند و سلامت اجتماعي» با عنوان نحوه صحيح رفتار با فرزندان در سن بلوغ در محله مشعلدار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ آقابراري،کارشناس سلامت مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين در اين کارگاه آموزشي گفت: بلوغ يک مرحله رشد بين كودكي و بزگسالي است كه از 12 سالگي شروع مي شودتا 22 سالگي.

منيژه آقابراري افزود:در دوره بلوغ تغييرات فيزيكي روانشناسي رخ مي دهد و اين دوره مرحله گذر از وابستگي به سمت انتقال خود مختاري و پختگي است و فرد از سمت خانواده به سمت گروه همتاها حركت مي كنند و احساسات نوجوانان اغلب اغراق اميز بوده و در هر كاريشان ثبات لازم را ندارند.

وي لجبازي،عصبانيت،حساسيت هاي ظاهري، هويت يابي،همسان خواهي تنوع طلبي، خود نمايي،اسراف مالي و نوسانات عاطفي از خصوصيات افراد در اين سنين است كه همه آنها كاملا طبيعي است.

اين کارشناس سلامت توجه و محبت كافي و متناسب،عدم مخالفت صريح براي جلوگيري از معاشرت فرزندان با دوستان ناياب(ارتباط كلامي و عاطفي)،عدم برخورد قهري والدين در مراجعه رفتار سوء اجتماعي،دادن حق انتخاب واگذاري مسوليت تدريجي با نظارت و حسابرسي و پرهيز از تحقير انان با القاب رفتار،ترويج مثبت نگري،برگزاري جلسات خانوادگي و اجازه اظهار نظر،رعايت تناسب بين تنبيه و جرم،حذف خشونت از تنبيه،تجربه شكست، حريم شخصي ،آميختگي طنز با محتوا ،آموزش و آزمايش امانت داري و پرهيز از نزاع علني بين والدين را شاخص ترين وظايف خانواده و مربيان در حوزه بلوغ برشمرد.

آقابراري اضافه کرد:در اين دوران نوجوان ازخانواده و همسالان خودش منزوي مي شود و بيش تر اوقات با آنها نزاع دارد كه چرا اطرافيان اورا درك نمي كنند،همچنين نوجوان از زندگي و فعاليت هاي اجتماعي خسته و ملول استدر نتيجه تا مي تواند كم كاري مي كند،بطور مثال بعضي از انها اظهار مي کنند كه ذهنم نمي كشد درس بخوانم.

وي اظهار کرد: در دوره بلوغ نوجوان اغلب ستيزه جو،ناموافق و متعارض مي باشد و با پيشرفت بلوغ اين حالت كاهش مي يابد و نوجوان به دوستي وهمكاري و آرامنش علاقه مند مي گردد.

اين کارشناس سلامت افزود:قهر،خشم،ميل به فرياد زدن و مانند آن از ويژگي هاي اين دوره است، دوست دارند بهانه گيري كند،غم و اضطراب و زود رنج مي باشد،مثلا بهانه گيري نوع غذا، ساعت خواب،نحوه رفتار ديگران پرخاشگري مي كند و فرياد مي زند.

آقابراري بيان کرد: در برخورد و رفتار با فرزندان در سن بلوغ والدين بايد از نقش دستور دهنده به نقش همراه و همدل تبديل شوند، خانواده ها بايد بياموزند که چگونه حس اعتماد نوجوان را نسبت به خودشان جلب و جذب کنيم، چنانچه اعتماد ميان نوجوان و والدين کمرنگ شود او براي حل مسائل خود به ديگران مراجعه مي‌کند.

وي خاطرنشان کرد: ارتباط با نوجوان در حال بلوغ اگر بر اساس عشق و علاقه و صميميت استوار باشد، اعتماد به نفس را در او تامين و تضمين مي‌نمايد و اگر با فشار و خشونت همراه باشد ممکن است، موجب اختلال عصبي و دشواري‌هاي رواني در او شود.

 

تصاویر مرتبط