سه‌شنبه ۱۳۹۱/۰۲/۲۶

وزيري نژاد، مدير عامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين خبر داد:

برپايي سومين جشنواره اسباب بازي در سطح بين المللي با دعوت از کشورهاي اسلامي

دعوت از كشورهاي اسلامي، معرفي هرچه بيش تر بازي ها به خانواده ها در قالب مسابقات مختلف محلات در دستور كار اين جشنواره قرار خواهد گرفت.

 

مدير عامل سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري قزوين گفت: همراه با محدود شدن فضاهاي زندگي کنوني شهري و درگير شدن مردم با مباحث خاص اقتصادي و در ديگر سو گرايش مردم به فن آوري هاي جديد، روندي تازه در توجه مردم به بازي و سرگرمي به وجود آمده است.
سعيد وزيري نژاد به کمرنگ شدن نقش بازي هاي قديمي و محلي در زندگي امروز اشاره کرد و افزود: تمايل کودکان و نوجوانان به انجام بازي هاي رايانه اي موجب شده به بازي هاي بومي ايراني که نماد هويت فرهنگي ما هستند بي توجه باشند و متاسفانه اين بازي ها به فراموشي سپرده شوند.
وزيري نژاد يادآور شد: در منشور جهاني يونسكو ميراث فرهنگي يكي از عوامل توسعه و ماندگاري سرزمين ها اعلام شده و در آن به آداب و ارزش هاي يك جامعه توجه ويژه اي شده است كه بايد گفت بازي ها و سرگرمي ها در بين اين ارزش ها از جايگاه خاصي برخوردار بوده اند.
مديرعامل سازمان فرهنگي و ورزشي افزود: اين بازي ها متناسب با اقليم مناطق مختلف ايران طراحي شده است و عموما كم هزينه و يا بدون صرف منابع مالي به انجام مي رسيده است و الك دو لك ، گرگم به هوا، لي لي، وسطي، سنگ كاغذ قيچي و دزد و پليس، نمونه اي از بازي هايي است كه در گذشته انجام مي گرفته است.
اين مقام مسوول ادامه داد: مهم ترين مزيت بازي هاي قديمي، دسته جمعي بودن آنهاست و اين مهم موجب بروز خلاقيت كودكان و نوجوانان مي شده كه در مقايسه با بازي هاي رايانه اي امروزي كه اغلب تك نفره انجام مي شود و موجب رشد استعداد كودكان نمي شود تفاوت هاي زيادي دارد.
وي در رابطه با اقداماتي كه به منظور معرفي بازي هاي بومي و محلي در دومين جشنواره بازي و اسباب بازي به انجام رسيده، توضيح داد: معرفي بازي هاي بومي و محلي 7 استان كشور و اجراي همزمان اين بازي ها و نيز معرفي 31 بازي بومي و محلي در قالب 5 هزار كتاب و تهيه نرم افزارهايي به اين منظور و توزيع آنها در بين علاقه مندان از جمله اقدامات انجام شده در اين بخش بوده است.
وي گفت: ساخت 50 نوع وسيله بازي مربوط به گذشته مردم قزوين شامل؛ فرفره، دوخاله و بادبان در دستور كار برگزار كنندگان جشنواره قرار گرفته بود.
اين مقام مسوول در رابطه با اهداف و چشم انداز هاي سومين جشنواره بازي و اسباب بازي كه قرار است در سال آتي در سطح بين المللي برگزار شود، توضيح داد و گفت : دعوت از كشورهاي اسلامي، معرفي هرچه بيش تر بازي ها به خانواده ها در قالب مسابقات مختلف محلات در دستور كار اين جشنواره قرار خواهد گرفت.
وزيري نژاد در پايان مهم ترين خروجي اين جشنواره را تشکيل تيم بازي هاي بومي محلي برشمرد و تصريح کرد: اين گروه 20 نفره با توانايي اجراي 30 بازي بومي و محلي زير نظر اين سازمان به فعاليت مي پردازند و به تمامي بازي هاي مربوط به روستاهاي اطراف قزوين مهارت دارند.
پايان پيام
 

 

تصاویر مرتبط