شنبه ۱۳۹۶/۰۶/۱۱

به مناسبت نکوداشت روز قزوين قزوين:

بخش لرها موزه مردم شناسي قجر قزوين افتتاح شد

به مناسبت نکوداشت روز قزوين قزوين؛بخش لرها موزه مردم شناسي قجر قزوين با حضور جمعي از مسئولان و شوراي شهر قزوين افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛احد چگيني، عضو شوراي شهر قزوين در اين مراسم گفت:راه اندازي موزه مردم شناسي قجر ر شوراي سوم با تلاش هاي شهرداري قزوين اتفاق افتاد.

احد چگيني افزود: قزوين بدليل سبقه مهاجرت پذيري که داشته است به عنوان ايران کوچک مطرح است در ايامي که قزوين بيش از نيم قرن پايتخت ايران بود،اقوام مختلفي نظير کردها،لرها،لک ها، گيلکي ها، مازني ها، تات ها،آذري ها و ... در اطراف قزوين جهت دفاع از پايتخت سکونت کردند.

وي اظهار کرد:اوج اين مهاجرت ها به دوره سلطنت شاه طهماسب  برمي گردد، شاه طهماسب در آن دوره يک لايه امنيتي در جنوب شهر قزوين با استفاده از قوم شاه سون ها که عمدتا آذري زبان بودن، ايجاد کرد و همچنين در شمال شهر نيز از هشتگرد تا منجيل لرها و لک ها را جهت دفاع از شهر مستقر کرد.

چگيني خاطرنشان کرد:موزه مردم شناسي قجر تجلي فرهنگ، هنر، آداب و رسوم مردم  ملت ايران به ويژه شهر قزوين است که جاي خالي قوم لر در اين موزه احساس مي شد که خوشبختانه با حمايت هاي شهرداري قزوين غرفه لرها در اين موزه جانمايي شد، لباس هايي در مناطق لر نشين دوخته و بر تن مانکن ها پوشانده شد.

وي خاطرنشان کرد:در بخش لرها موزه قجر صحنه شيرواره به نمايش گذاشته شده است.

چگيني اضافه کرد:همياري، تعاون و همکاري ،رکني اساسي و جدايي ناپذير زندگي ايلياتي است،يکي از مصاديق اين همياري و همکاري ، در رسم و سنت کهن « شيرواره » تجلي يافت.

به گفته وي شيرواره رسمي بود که بين خانواده هاي کم بضاعت عشايري که تعداد دام هايشان اندک بود يا مقدار شير دوشيده ناکافي بوده و قادر نبودند با مقدار شير اندک فراورده هاي مورد نياز خود که در واقع در رژيم غذايي آنها  نقش محوري را ايفا مي کرد ، تهيه و تامين کنند ، به همين خاطر دو خانوار به ياري هم مي شتافتند.

چگيني افزود: بر اساس رويه معمول يکي از دو خانوار ، مقدار شير دوشيده از  گوسفندان خود را براي مدتي معين که معمولا هفت روز (گاهي کمتر و گاهي بيشتر) در اختيار خانواده ديگر قرار مي داد ، آن خانواده نيز با امکاني که برايش فراهم مي شد،مي توانست فراورده هاي لبني مانند: ماست ، کره ، روغن ، کشک ، دوغ و قره قورت را توليد کند.

راه اندازي بخش لک ها در موزه مردم شناسي قجر

وي از راه اندازي بخش لک ها در موزه مردم شناسي قجر خبر داد و گفت: هدف از اين اقدام معرفي بيش از پيش آداب رسوم لک و ترک ها به مردم مي باشد.

به گفته وي ايران منهاي بلوچ، لر، کرد، تات، مازني و ترک و ... معنايي ندارد هم افزايي اين خرده فرهنگ ها موجب رشد و آباداني ايران با تمدن مي شود.

تصاویر مرتبط