یکشنبه ۱۳۹۶/۰۷/۰۲

وزيري نژاد،مديرعامل سازمان فرهنگي،اجتماعي و ورزشي شهرداري قزوين:

برنامه‌هاي فرهنگي ويژه دهه اول محرم در شهر قزوين برگزار مي‌شود

سعيد وزيري نژاد، رئيس ستاد ساماندهي تسهيلات محرم و مديرعامل سازمان فرهنگي،اجتماعي و ورزشي شهرداري قزوين از برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي ويژه دهه اول محرم در شهر قزوين خبر داد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛سعيد وزيري نژاد از راه اندازي ستاد ساماندهي تسهيلات محرم خبر داد و افزود: در کنار ساير دستگاه هاي خدمات رسان متولي شهر که کار هدايت و نظارت بر مراسمات عزاداري ايام محرم براي پيشگيري از انحرافات و آسيب هاي  عزاداري را برعهده دارند، شهرداري قزوين نيز با راه اندازي اين ستاد در تلاش است تا تسهيلات دستگاه هاي خدمات رسان به هيات مذهبي و مساجد را ساماند دهي کند.

وي کاهش توليد زباله (ظروف يکبار) در دهه اول محرم، تامين بهداشت شهروندان و عزاداران حسيني و کاهش بار ترافيکي در شهر به خصوص در شب هاي هشتم، نهم و دهم محرم براي رفاه حال شهروندان به ويژه سالمندان را در ايام محرم از دغدغه‌هاي مجموعه مديريت شهري برشمرد و گفت: شهرداري قزوين براي رفع اين مشکلات تدابير مناسبي را اتخاذ کرده که اجراي آنها نيازمند مشارکت و همکاري شهروندان است.

اختصاص پارکينگ رايگان براي عزاداران حسيني

اين مسوول خاطرنشان کرد: اين ستاد بهترين اهرم اجرايي براي به اجرا درآوردن برنامه هاي هيات هاي مذهبي استان به ويژه در دهه ي اول ماه محرم مي باشد که 10 دستگاه اجرايي و مجموعه هاي شهرداري قزوين در اين ستاد عضو هستند که کار ساماندهي دسته جات عزاداري و مسير عزادارن و نکاتي که در حين عزاداري بايد رعايت شود به آنها يادآوري مي کنند.

رئيس ستاد ساماندهي تسهيلات محرم افزود: در اين ستاد سازمان پسماند نسبت به توزيع پلاستيک جمع آوري ظروف يکبار مصرف و سطل گذاري در مسيرهاي پرتردد عزاداري و جنب ايستگاههاي صلواتي اقدام مي کند.

وزيري نژاد افزود:همچنين تدابير ويژه اي از سوي سازمان پسماند در مسير هاي عزاداري شهدا،منتظري،سلامگاه،طالقاني،محدوده منتهي به امامزاده حسين (ع)،امامزاده سلطان محمد (ع) و آمنه خاتون جهت رعايت نظافت شهري صورت گرفته است

وي اضافه کرد:سازمان آتش نشاني نيز در اين ستاد نسبت به بازديد تکايا ،مساجد،ايستگاه هاي صلواتي،کنترل سيم کشي و نظارت به ايمني آنها اقدام مي کند و نسبت به شارژ کپسول رايگان آنها اقدام خواهد کرد.

رئيس ستاد ساماندهي تسهيلات محرم بيان کرد:توزيع کتابچه،بروشور و استقرار ماشين هاي آتش نشاني در معابر پرتردد به منظور حفظ ايمني شهروندان از ديگر اقدامات سازمان آتش نشاني در اين ستاد مي باشد.

به گفته وي معاونت حمل و نقل ترافيک شهرداري نيز در حوزه نصب مسيرنما جهت راهنمايي و پارک خودروها در پارکينگ هاي «شهيد انصاري»،«حمام قجر»،« سرچمشه» و «سرپل طالقاني» به صورت رايگان براي عزاداران حسيني اقدام مي کند.

المان سازي در 10 نقطه شهر  و نصب پرچم هاي پايه بلند مشکي در ميادين

مديرعامل سازمان فرهنگي،اجتماعي و ورزشي شهرداري قزوين اضافه کرد:همچنين در اين ستاد سازمان زيبا سازي نسبت صدور مجورات لازم براي ايستگاه هاي صلواتي،طاق نصرت و فضاسازي شهري و نصب داربست هاي ويژه عزاداري در اين ايام و برخورد با متخلفان (تبليغات محيطي و برپايي ايستگاه هاي صلواتي غير مجاز) اقدام مي کند.

وزيري نژاد نصب پرچم هاي پايه بلند مشکي در ميادين،پل ها، چهارراه هاي شهر و المان سازي با موضوع ماه محرم به شکل سازه هاي نوري در 10 نقطه  شهر را از ديگر اقدامات سازمان زيبا سازي در اين ايام برشمرد.

وي اظهار کرد:لکه گيري،مسطح کردن چاله هاي مسير دسته جات عزاداري توسط شهرداري هاي مناطق،جمع آوري دستفروشان و فروشندگان دوره گرد، تذکر و جمع آوري ايستگاه هاي صلواتي توسط نيروي انتظامي و دستگاه اجرائيات شهرداري هاي مناطق را از ديگر اقدامات دستگاه هاي خدمات رسان در ايام است.

وزيري نژاد جابجايي رايگان عزاداران حسيني توسط اتوبوس ها در تاسوعا و عاشورا را از ديگر خدمات حوزه شهرداري در اين ستاد عنوان کرد.

پيام آوران پاکي در مسيرهاي عزاداري حسيني در قزوين

مديرعامل سازمان فرهنگي،اجتماعي و ورزشي شهرداري قزوين در ادامه گفت: تشکل‌هاي مردمي زيست‌محيطي با عنوان «پيام‌آوران پاکي» نيز در مسيرهاي عزاداري مستقر  مي شوند.

وزيري نژاد افزود:امسال در مسيرهاي عزاداري حسيني،250 نفر از تشکل‌هاي زيست‌محيطي با عنوان پيام آوران پاکي با استقرار در مسيرهاي عزاداري اقدام به جمع آوري ظرف يکبار مصرف خواهند کرد و به مسئولان ايستگاه‌ها براي استفاده از ظروف يکبار مصرف گياهي و نريختن زباله در معابر و خيابان‌ها توصيه مي کنند.

وزيري‌نژاد اظهار کرد:يکي از کارکردهاي مثبت استقرار تشکل‌هاي زيست‌محيطي در مسيرهاي عزاداري، همراه شدن مردم با آنان در حفظ نظافت شهر است.

برپايي نمايشگاه عکس «نگاه پنهان دوربين به معضلات تنظيف شهري در محرم»

مديرعامل سازمان فرهنگي،اجتماعي و ورزشي شهرداري قزوين از برپايي برپايي نمايشگاه عکس «نگاه پنهان دوربين به معضلات تنظيف شهري در محرم» در پنج مدرسه و پنج مسجد خبر داد.

وزيري نژاد افزود:در اين نمايشگاه عکس هايي در خصوص رها کردن ظروف يکبار مصرف شيشه اي در سطح شهر يا جوب آب،شکسته شاخه هاي درخت، ايجاد مزاحمت در رفت و آمد مردم و ... در معرض ديد مخاطبان قرار گرفته است.

پخش فيلم «معضلات شهري»  محرم امسال در سيماي قزوين 

وي در ادامه از پخش فيلم «معضلات شهري» محرم امسال در صدا و سيماي قزوين خبر داد و گفت:اين فيلم توسط سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين به منظور فرهنگسازي با موضوع عدم توليد زباله و اصلاح عادات و رفتار هاي نادرست اجتماعي برخي از شهروندان در ايام محرم تهيه شده است.

برگزاري مراسم تعزيه در سه نقطه شهر

وزيري نژاد خاطرنشان کرد:مراسم تعزيه در خانه شهيد بابايي، سالن تختي و چوبيندر توسط گروه هاي تعزيه شهر قزوين در دهه اول محرم برگزار خواهد شد.

انجام تبليغات محيطي و فضاسازي شهر متناسب با ايام محرم

مديرعامل سازمان فرهنگي،اجتماعي و ورزشي شهرداري قزوين گفت:انجام تبليغات محيطي و فضاسازي شهر متناسب با ايام محرم بر روي بيلبردها، تيربردها و عرشه هاي پل از ديگر اقدامات شهرداري در ايام محرم مي باشد.

برگزاري مسابقات متنوع فرهنگي ويژه ايام محرم در مراکز سازمان

وزيري نژاد گفت:برگزاري مسابقات متنوع فرهنگي ويژه ايام محرم با هدف آشنايي کودکان و نوجوانان با اهداف قيام امام حسين (ع) در مراکز سازمان از ديگر برنامه هاي شهرداري قزوين در اين ايام است.

انتشار استفتائات مراجع پيرامون عزاداري امام حسين (ع) در فضاي مجازي

وزيري نژاد از انتشار استفتائات مراجع پيرامون عزاداري امام حسين (ع) در فضاي مجازي و نشريه پيام شهر،هماهنگي براي برگزاري مراسم روز سقا را از ديگر برنامه هاي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين در ايام محرم عنوان کرد.

وي استفاده از ظرفيت راديو شهر جهت حضور کارشناسان مذهبي براي تبيين دغدغه هاي مجموعه  مديريت شهري را امري مؤثر در ترويج فرهنگ شهروندي دانست و تصريح کرد: کارشناسان مذهبي شهر در راديو شهر از دغدغه هاي مديريت شهري براي برگزاري بهتر اين مراسم براي شهروندان صحبت مي کنند.

وزيري نژاد مساعدت به هيئت هاي مذهبي در سطح شهر را از ديگر اقدامات اين سازمان برشمرد و گفت:همکاري با هيأت هاي مذهبي در راستاي برگزاري هرچه باشكوه تر اين مراسم، همکاري در برگزاري ويژه برنامه تاسوعاي حسيني، تهيه مكان و تجهيز سيستم صوتي از ديگر برنامه هاي اين سازمان مي باشد.

وي به هيئات مذهبي توصيه کرد جهت تبليغات برنامه هاي ايام محرم مساجد از فضاي مجازي استفاده کنند و کمتر به سراغ تبليغات محيطي بيايند چرا که ضمن هزينه کمتر شاهد کاهش آلودگي بصري و زيست محيطي در سطح شهر مي شود و از نصب بنر نوشته بر روي فضاهاي چهار راه ها درخت ها تابلو هاي راهنمايي رانندگي و گذاشتن و نصب بوم هاي اطلاع رساني در معابر و چهار راه ها پرهيز کنند.

اين مسئول از شهروندان خواست اگر در مسير دسته جات عزاداري حسيني مصالح ساختمان و تجمع خاک دارند به ويژه مسير منتهي به امامزاده سلطان محمد،امامزاده حسين (ع) و آمنه خاتون در شب هاي هفتم تا 10 محرم مسيرها را باز کنند تا شاهد نقطه کور ترافيکي در مسير دسته جات عزاداري نباشيم.

وي خاطرنشان کرد: به مسوولان ايستگاه هاي صلواتي توصيه شده است تا به جاي ظروف يکبار مصرف شيشه اي از ظروف کاغذي  استفاده کنند و در اين زمينه سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري آماده کمک و در اختيار قرار دادن ليوان يکبار مصرف کاغذي به آنان مي باشد.

وزيري نژاد از شهروندان خواست اگر مشاهد کردند که خياباني نيازمند لکه گيري يا آسفالت در مسير حرکت دسته جات عزاداري است يا سطل ها ي زباله سرريز شده است يا .... بلافاصله در هر ساعت شبانه روز با شماره 137 تماس بگيرند تا در اسرع وقت به آن رسيدگي شود.

وي از شهروندان دعوت کرد تا ضمن حضور پرشور در مراسم هاي عزاداري و سخنراني هاي مذهبي جهت درک بهتر اهداف قيام امام حسين (ع) نسبت به رعايت نظافت شهري توجه ويژه داشته باشند چرا که رعايت حق الناس و حقوق شهروندي از توصيه هاي اکيد دين مبين اسلام و ائمه اطهار (ع) است.

اين مسوول خاطرنشان کرد:نريختن زباله در معابر عمومي علاوه بر اينکه هزينه هاي کمتري را به شهرداري تحميل مي کند، منجر به کاهش رنج رفتگران نيز خواهد شد.

به گفته وي اگر هر کسي خود را موظف بداند که زباله خود را به نزديکترين سطل زباله مسيرش بيندازد به طور قطع شهر پاکيزه اي خواهيم داشت، اميداوريم اين حرکت که از هفت سال گذشته آغاز شده است با  مشارکت و همدلي شهروندان ادامه داشته باشد و امسال شاهد شهري پاکيزه تر نسبت به محرم سال گذشته باشيم.