9/29/2017

به همت سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري قزوين صورت گرفت؛

برگزاري کارگاه آموزشي بهداشت فردي ويژه بانوان در فرهنگسرا شهيد رجايي

کارگاه آموزشي بهداشت فردي ويژه بانوان در فرهنگسرا شهيد رجايي به منظور ارتقاي دانش و سلامت شهروندان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي،اجتماعي و ورزشي شهرداري قزوين،تجلي فرد،کارشناس بهداشت خانواده در اين کارگاه آموزشي در رابطه با شيوع بيماري شپش با توجه به باز شدن مدارس مطالبي را توضيح داد و گفت: شپش سر يک انگل خارجي است و ابتلا به آن در سنين مدرسه شايع است بنابراين آگاهي از علائم و نشانه هاي اين بيماري و اجراي طرح هاي بيماريابي در مدارس گامي مثبت در جهت کنترل آن محسوب مي شود.

مريم تجلي فرد افزود:اين بيماري با تماس نزديک سر و به اشتراک گذاشتن کلاه، شانه، روسري و سنجاق بين کودکان منتشر مي شود، هرچند شپش سر مشکلي خطرناک نيست اما مي تواند باعث خارش شديد و غيرقابل تحمل شود.

اين کارشناس خانواده افزود:از جمله نشانه هاي ابتلا به آن نيز مي توان به خارش شديد و آزاردهنده سر، برجستگي هاي کوچک و قرمز برروي سر، گردن و شانه ها و ذره هاي سفيد بسيار شبيه به شوره سر بر روي پايه موها که بسختي کنده مي شوند، اشاره کرد.

به گفته وي بهترين راه جلوگيري از ابتلا به شپش سر، رعايت موازين بهداشت فردي به ويژه استحمام و استفاده از آب گرم و صابون است.

تجلي فرد خاطرنشان کرد:تعويض لباسهاي زير، کوتاه کردن موها، رعايت اصول بهسازي محيط و در موقع اضطرار جوشاندن لباس ها در حرارت بالاي ?? درجه و اتو کردن آنها از راه هاي کاهش احتمال آلودگي به شپش است.

وي در ادامه به سرطان هاي شايع در ميان بانوان اشاره کرد و از آنان خواست تا از آزمايش هاي دوره اي غافل نشوند.

به گفته تجلي فرد بيشتر افراد تصور مي‌کنند فقط در شرايطي که احساس درد دارند بايد به پزشک مراجعه کنند، اما بسياري از همين مشکلات به ويژه بيماري‌هاي مربوط به زنان با انجام  آزمايش هاي دوره اي قابل پيشگيري يا به موقع درمان مي شود.