یکشنبه ۱۳۹۶/۰۵/۱۵

با مشارکت مرکز بهداشت شهيدبلنديان و سازمان فرهنگي شهرداري قزوين؛

همايش روز جهاني هپاتيت ويژه داوطلبان سلامت برگزار شد

با مشارکت مرکز بهداشت شهيد بلنديان و سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛همايش روز جهاني هپاتيت ويژه داوطلبان سلامت در سالن بانو حضرت زهرا (س) سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛دکتر شريفي،مسئول کلينيک مثلثي بيماري هاي ايدز و هپاتيت مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين در اين همايش گفت:هپاتيت به معناي « التهاب و ورم کبدي » مي باشد که به آن يرقان نيز مي گويند و  مهمترين عوامل ايجاد کننده اين بيماري ويروس ها هستند.

دکتر زينب شريفي افزود:چنانچه اين بيماري و علائم آن کمتر از شش ماه طول بکشد به آن « هپاتيت حاد » و اگر طول مدت آن از 6 ماه بيشتر باشد به آن « هپاتيت مزمن » گفته مي شود .

وي اظهار کرد:هپاتيت ويروسي از بيماريهاي شايع در جهان بوده و هپاتيت ويروسيB از شايع ترين اين عفونت ها و عامل مهم نارسايي کبد و سيروز کبدي است.

به گفته شريفي حل معضل هپاتيت نياز به افزايش و ارتقاء سطح آگاهي و دانش همه افراد جامعه دارد و براي پيشگيري از اين بيماري بايد به راه هاي انتقال توجه کرد.

وي با بيان اين مطلب که با هپاتيت ويروسي B مي توان  ازدواج کرد و خانواده تشکيل داد،گفت:در اين بيماري توجه به دستورات بهداشتي و پرهيز از دخانيات، مصرف مشروبات الکلي، چاقي و مصرف چربي زياد اهميت دو چندان دارد و توجه به توصيه هاي پزشکان در اجراي دستورات پيشگيرانه و درمان سبب کنترل بيماري مي شود.

دکتر شريفي اضافه کرد:امروزه مي توان بيماري هپاتيت B را مهار کرد،خوشبختانه با توجه به غربالگري خون هاي مصرفي از نظر هپاتيت Bنبايد نگران تزريق خون بود و از سوي ديگر ويروس هپاتيت بي در خارج از بدن انسان در برابر حرارت، رطوبت و عوامل شيميائي بسيار مقاوم است.

وي افزود:البته در صورت واکسيناسيون ضدهپاتيت  Bمي تواند به صورت کاملاً بي خطر در داخل خانواده با فرد مبتلا به هپاتيت بي زندگي و معاشرت کرد.

اين مسوول اظهار کرد:ناقلين هپاتيت Bنيز مي توانند ازدواج کنند، ولي همسر آنان بايد بر عليه اين بيماري واکسينه شود و از تاثير مثبت واکسن نيز بايد مطمئن شد. خوشبختانه خطر انتقال عفونت در زندگي زناشويي سالم و با استفاده از واکسن وجود ندارد.

به گفته دکتر شريفي ناقلين هپاتيت مي توانند مثل بقيه مردم زندگي کنند و ورزش نمايند، همچنين هيچ گونه محدوديتي در رژيم غذايي آن ها وجود ندارد.   

مسوول کلينيک مثلثي بيماري هاي ايدز و هپاتيت مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين نيز گفت:ويروس هپاتيت C از راه تماس با خون فرد آلوده منتقل مي شود،شيوع و خطر ابتلاء به هپاتيت « سي» در کارکنان بيمارستانها، پزشکان،دندانپزشکان،جراحان دهان و دندان، پرستاران، بهياران، ماماها و کارکنان آرايشگاه ها بيشتر است.

 دکتر شريفي افزود:دست دادن و بوسيدن فرد آلوده،آشپزي کردن و در يک مکان غذا خوردن،معاشرت معمول در محل کار و منزل،در آغوش گرفتن مبتلايان،از راه هوا،شنا کردن در يک استخر

وي اظهار کرد:حدود 5 درصد مبتلايان به هپاتيت «سي » که دچار تنبلي کبد شده اند دچار سرطان کبد خواهند شد و اين حالت معمولا سالها طول مي کشد.

دکتر شريفي خاطرنشان کرد:براي بروزسرطان کبد، بروز سيروز ضروري است. واضح است که همه افراد مبتلا به هپاتيت «سي » دچار سرطان کبد نمي شوند، افراد مسن تر، آقاياني که به مصرف مشروبات الکلي ادامه مي دهند و يا هم زمان به هپاتيت «بي » نيز مبتلا هستند، بيشتر دچار سرطان کبد مي شوند.

پايان پيام