چهارشنبه ۱۳۹۲/۰۲/۰۴

اکبري، مدير مرکز علوم سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري تأکيد کرد؛

نقش مهم نجوم آماتوري در شناخت آسمان شب

همايش ستاره شناسي توسط سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري قزوين برگزار شد.

مدير مرکز علوم سازمان در همايش ستاره شناسي گفت: افراديکه به علم نجوم علاقه دارند ابتدا بايد اطلاعات خود را به صورت تئوري وتجربي افزايش داده وضمن فعاليت در حوزه ي نجوم آماتوري به خريد تلسکوپ اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ ابوالفظل اکبري در همايش ستاره شناسي که در سالن اجتماعات فرهنگسراي بانو حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد، با اشاره به هفته جهاني نجوم که مطابق با" 26 فروردين تا اول ارديبهشت ماه" مي باشد، اظهار کرد: افراد زيادي در سطح جهان هستند که علاقه مندند آسمان شب را بيشتر بشناسند و در اين راستا نجوم آماتوري سعي کرده افراد را در هر سن و قشري ياري رساند.

 وي در ادامه با اشاره به فطرت خداجويي انسان در شناخت هستي وجهان اطراف يادآورشد: براساس اين ويژگي مهم، انسان سعي کرده در راستاي شناخت جايگاه وموقعيت ستارگان وسيارات همت گمارد و علم نجوم قادر است به تمامي سئوالات ودغدغه هاي اين بخش پاسخ دهد.

اکبري از شکل گيري نخستين صورت هاي فلکي درآسمان در حدود 7 هزارو 500 سال گذشته خبر دادوگفت: از اين دوران ستاره شناسي جايگاه خاصي در بين مردمان پيداکرد مردماني که به کار زراعت در مجاورت رودخانه ها مي پرداختند توانستند از اين علم در زندگي خود حتي در عرصه ي کار بهره ببرند.

اکبري تصريح کرد: صورهاي فلکي آسمان در دوران اعراب، بابليان و مصري ها افزايش پيداکردندودر سال 1930 ميلادي براي تمام آسمان 88 صورت فلکي بصورت شناسايي و به پذيرش رسيد که هريک از آنها در جهت يابي، تعيين فصول و ديگر موارد نقش بسزايي داشتند.

وي گفت: صورت هاي فلکي دوپيکر، قوس، سنبله وماهي اولين صورت هاي فلکي هستند که در آسمان شکل گرفتند و هر يک از آنها در جايي از آسمان قرار دارند که نويدگر آسمان اعتدالي و انقلابي فصول هستند.

اين مقام مسئول در ادامه اختراع ساعت و پس از آن تقويم را در فراموشي آسمان شب و عدم راهنمايي از اين جهان شگرف در زندگي انساني تأثيرگذار برشمرد. 

اکبري يادآورشد:در دهه هاي 1950 و1960 ميلادي نجوم آماتوري در جهان از جايگاه خاصي برخوردار شد چراکه تلسکوپ ها علاوه بر اينکه در مراکز پژوهشي مورد استفاده قرار مي گرفتند روانه ي مکانهاي عمومي نيز شدند تا عامه مردم نيز از زيبايي هاي آسمان بهره ببرند. 

وي در ادامه صحبت هاي خود به پيشرفت هايي که در دوران اخير در حوزه ي نجوم بدست آمده اشاره کردوگفت: در سال 1973 پيشنهاد تعيين روز جهاني نجوم از سوي داوگ برگر و انجمن کاليفرنياي شمالي مطرح شد.

اکبري افزود: در ايران براي نخستين بار برنامه هاي هفته نجوم در سال 1380 برگزار شد، در آن سال رصدخانه آموزشي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان (رصدخانه زعفرانيه) يک شب رصدي را به پاسداشت روز جهاني نجوم در 16 ارديبهشت 1380 برگزار کردو در شب همين روز،پخش برنامه آسمان شب از شبکه 4 سيما آغاز شد.

مدير مرکز علوم سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري قزوين اضافه کرد: در سال 1340 نخستين مجله درخصوص ستاره شناسي با عنوان "فضا" در ايران منتشر شد و دومين گام در اين عرصه توسط سيروس برزو با مجله "مرزهاي بيکران فضا" برداشته شد که انتشار اين مجله به دلايلي پس از چهار سال متوقف شدولي از سال 70 مجله نجوم در ايران منتشر شد و تاکنون ادامه داشته است.

مدير مرکز علوم سازمان فرهنگي ورزشي درادامه به افراديکه به نجوم علاقه مندند توصيه کرد که ابتدا اطلاعات خود را در اين زمينه ها به صورت تئوري و فعاليت در حوزه ي نجوم آماتوري افزايش دهند و بعد از آن اقدام به خريد تلسکوپ كنند.

وي در پايان از برگزاري مسابقات ساخت  المان ساعت هاي آفتابي به همت سازمان فرهنگي ورزشي خبرداد و گفت: فراخوان اين مسابقات براي شرکت علاقه مندان اعلام خواهد شد.

گفتني است؛درادامه ي اين برنامه گزارشي از اتفاقات نجومي ارديبهشت ماه ،اخبار ستاره شناسي و توصيف نجوم راديويي دردستورکار قرار گرفت ودرحاشيه ي همايش ضمن تعيين سن و وزن افراد در ديگر سيارات، آسمان شب نيز رصد شد.

لازم به ذکر است، افرادي که علاقمند به ثبت نام در کلاسهاي نجوم مرکز علوم سازمان فرهنگي ورزشي هستند، مي توانند براي کسب اطلاعات بيشتر عدد 77 را به شماره 30002525 ارسال كنند. 

پايان پيام 

 

 

تصاویر مرتبط