شنبه ۱۳۹۲/۰۴/۱۵

دهنوي، در همايش خانواده موفق، حجاب تربيت اسلامي تأکيد کرد:

ريشه کني اختلافات خانوادگي، با آشنايي همسران به تفاوتهاي رفتاري يکديگر

اگر همسران در روابط خانوادگي به تفاوت‌هاي رفتاري زن و مرد آگاه باشند بسياري از اختلافات ريشه کن مي شود.

استاد دهنوي کارشناس مسائل خانواده گفت: با آشنايي همسران به تفاوت‌ها و اختلافاتي که خداوند در زن و مرد به وجود آورده، بسياري از اختلافات و تنش هاي خانوادگي از بين رفته و حتي ريشه کن خواهد شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ حجت‌الاسلام والمسلمين حسين دهنوي در همايش يک روزه خانواده موفق، حجاب، تربيت اسلامي که به همت معاونت فرهنگي و هنري سازمان فرهنگي ورزشي در سالن فرهنگسراي بانو حضرت زهرا (س) قزوين برگزار شد، راهکارهاي تحکيم بنيان خانواده را به تصوير کشيدو از حقوق زن و مرد نسبت به يکديگر سخن گفت.

اين کارشناس مسائل خانواده تأکيد کرد: اگر زن و مرد به وظايف خود در زندگي آشنا باشند، يک زندگي توأم با آرامش و خوشبختي در کنار يکديگر خواهند داشت و از سويي اگر بدانند که خداوند زن و مرد را باتفاوتهاي رفتاري زيادي نسبت به يکديگر آفريده است بسياري از اختلافات را کنارخواهند گذاشت.

وي با بيان اينکه از جمله وظايف زنان اين است که به مردان اقتدار دهند، عنوان کرد: يکي از آفت‌هاي جامعه ما اين است کهبرخي از زنان به همسران خود اقتدار نمي‌دهند و اين ويژگي در سه گروه از بانوان آشکارتر است.

اين کارشناس اضافه کرد: گروه اولکساني هستند که سن آن‌ها از همسرشان بيشتر است که در اين موارد سعي مي‌کنند مانند مادر با همسرشان صحبت کنند و اين امر موجب خدشه‌دار شدن اقتدار مرد مي‌شود.

دهنوي ادامه داد: گروه دوم بانواني که تحصيلات بالاتري نسبت به شوهر خود دارند و گروه سوم بانوان شاغل هستند که به دليل استقلال مالي در برخوردهايي که با همسرشان دارند، موجب خدشه‌دار شدن اقتدار مردان مي‌شوند.

وي عنوان کرد: از ديگر وظايفي که زنان نسبت به مردان دارند اين است که نيازهاي غريزي آنان را برآورده کنند، غرور مردان را جريحه‌دار نکنند، از نظر عاطفي توجه بيشتري به آنان داشته باشند و به خانواده مرد به خصوص مادرش توجه داشته باشند.

کارشناس برنامه گلبرگ تصريح کرد: در مقابل، مردان نيز وظايفي نسبت به زنان دارند که در صورت رعايت آن‌ها از بروزبسياري از اختلافات خانوادگي جلوگيري کرده‌اند.

دهنوي افزود: اين وظايف شامل توجه بهنيازهاي عاطفي زنان، حس تملک آنان و توجه به خانواده زن به خصوص پدر وي است.

وي در ادامه با تأکيد بر اينکه حجابمنحصر به چادر نيست، بيان کرد: در خصوص حجاب آنچه مد نظر دين مبين اسلام قراردارد، پوشش است و چادر به ويژه رنگ مشکي آن، حجاب ملي و برتر در کشور ما به شمار مي‌رود.

وي عنوان کرد: بهتر است که مادران ازيک يا دو سال قبل از سن تکليف نماز و رعايت حجاب را به دختران خود آموزش دهند تا با مشکلاتي از قبيل عدم پذيرش حجاب از سوي دخترشان روبه‌رو نشوند.

کارشناس اجتماعي صدا و سيما با اشارهبه اينکه علاوه بر خانواده ديگران نيز در پذيرش حجاب از سوي دختران تأثيرگذارهستند، عنوان کرد: خانواده‌ها بايد بدانند که علاوه بر تأثيري که خود روي دخترشان مي‌گذارند، دوستان، همکلاسي‌ها و حتي خانواده‌هايي هم که با آن‌ها معاشرت مي‌کنند، در پذيرش حجاب از سوي فرزندان دختر تأثيرگذار هستند.

دهنوي تصريح کرد: بنابر اين به خانواده‌هاي مذهبي که مسئله حجاب براي آنان بسيار حائز اهميت است توصيه مي‌شود درکنار اينکه خودشان به خوبي حجاب را رعايت مي‌کنند، در انتخاب مدرسه مناسب براي دخترشان يا خانواده‌هايي که با آنان معاشرت خانوادگي دارند، بيشتر دقت کنند.

وي خاطرنشان کرد: در برخي مواردخانواده‌ها اظهار مي‌کنند با وجود اينکه خود و اطرافيانشان نماز مي‌خوانند و حجابرا رعايت مي‌کنند، فرزندانشان پايبند به اين موارد نيستند.

دهنوي اضافه کرد: علت اينکه فرزندان برخي از خانواده‌ها پايبند به نماز و حجاب نيستند، اين است که آثار و برکات نماز وحجاب را در زندگي والدين يا اطرافيان خود نمي‌بينند.

وي در ادامه با اشاره به روابط دختر وپسر در جامعه بيان کرد: اين روابط در صورتي که چهار اصل مهم اين روابط رعايت شوداشکالي ندارد و حرام نيست.

دهنوي با بيان اينکه در درجه نخست بايد توجه داشت که نگاه آنان به يکديگر به قصد شهوت و لذت نباشد، ادامه داد: دومين شرط اين است که در اين روابط براي يکديگر عاطفه خرج نکنند.

اين کارشناس با اشاره به اينکه ارتباطدختر و پسر نامحرم نبايد در مکان خلوت و دربسته باشد، يادآور شد: همچنين نوع و لحن صحبت کردن دختر در روابطي که با پسران دارد بايد طبيعي و به دور از عشوه باشد.

دهنوي اضافه کرد: روابطي که در آنها اين چهار اصل مهم رعايت مي‌شود حتي اگر به ازدواج هم ختم نشود، چون وابستگي بهوجود نيامده مشکلي ايجاد نمي‌کند و حرام نيست.

وي اذعان کرد: در صورتي هم که به ازدواج بينجامد، چون اصول اساسي روابط بين دو نامحرم رعايت شده، بسياري از مشکلات به وجود نمي‌آيد.

کارشناس اجتماعي شبکه سه سيما گفت:واجبات و محرمات الهي که در دين مبين اسلام و روايات ائمه اطهار (ع) تأکيد زيادي نسبت به آن‌ها صورت گرفته، براي ارتقاي زندگي انسان‌هاست و حجاب يکي از احکام نوراني اسلام است و مانند ديگر واجبات و محرمات دين مبين اسلام براي داشتن زندگي سعادتمندانه بشر توصيه فراواني به رعايت آن شده است.

وي با بيان اينکه نماز از جمله واجباتي است که آرامش در زندگي را براي فرد به دنبال دارد، گفت: نماز يکي ازواجبات مؤکد دين مبين اسلام به شمار مي‌رود که برپا داشتن آن آرامش و آسايش رابراي فرد نمازگزار به دنبال دارد.

کارشناس اجتماعي صدا و سيما ادامه داد: از سوي ديگر نماز جلوي ارتکاب بسياري از منکرات را گرفته و موجب مي‌شود فرد نمازگزار بسياري از اعمال زشت و ناپسند را از زندگي خود حذف کند.

گفتني است،همايش خانواده موفق، حجاب، تربيت اسلامي همزمان با يکشنبه نهم تير ماه در صبح و بعد از ظهر در سالن اجتماعات فرهنگسراي بانو حضرت زهرا(س) برگزار شد.

پايان پيام 

تصاویر مرتبط