سه‌شنبه ۱۳۹۸/۱۱/۰۸

توسط سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری؛

همایش پیشگیری از سرطان با خودمراقبتی در قزوین برگزار شد

همایش پیشگیری از سرطان با خودمراقبتی به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان با همکاری سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری و مرکز بهداشت شهید بلندیان دانشگاه علوم پزشکی قزوین درسالن اجتماعات بانو حضرت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین؛دکتر مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت:سرطان یک بیماری غیرواگیردار است که متاسفانه امروزه بسیاری از خانواده‌ها را با مسائل مالی و روانی مواجه می‌کند.

دکتر علیرضا مهرعلیان با بیان این مطلب که حدود 40 الی 70 درصد بیماری‌های شایع سرطان قابل پیشگیری، شناسایی و درمان به موقع هستند،افزود: آنچه که سرطان را به دومین علل مرگ‌ومیر در کشور تبدیل می‌کند عدم پیشگیری از این بیماری است.

وی بیان کرد: حدود 68 درصد علت مرگ و میر در جهان بیماری‌های دیابت، قلب‌وعروق و سرطان است همچنین حدود 80 درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار در قشر افراد با درآمد پایین و متوسط رخ می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین اظهار کرد:شهرنشینی، زندگی صنعتی، افزایش سوخت فسیلی، کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب از جمله عواملی است که خطر ابتلا به انواع سرطان ها را افزايش مي دهد

مهرعلیان عنوان کرد:عدم مصرف دخانیات،اصلاح عادات غذایی و داشتن وزن متعادل،انتخاب غذای سالم،میزان مواد غذایی مصرفی ،نوع غذای مصرفی ،نحوه نگهداری غذا،نحوه پخت غذا،

وی داشتن فعالیت بدنی منظم، کاهش عوامل استرس زا( زندگی روانی ، معنوی سالم)،رعایت دستورهای ایمنی در محیط کارو منزل،حفاظت موثر در برابر نور خورشید،واکسیناسیون،امتناع از نوشیدن الکل و زندگی اجتماعی سالم را از جمله راهکارهای مهم کاهش خطر ابتلاء به سرطان برشمرد.

 به گفته وی بي تحركي با وقوع زياد سرطان هاي خاص همراه با ديابت نوع 2 و ساير بيماري هاي مزمن ارتباط دارد،توصيه مي شود حداقل 30 دقيقه فعاليت بدني متوسط به بالا در روز براي كاهش خطر ابتلا به سرطان انجام شود.

در این همایش دکتری شیری استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص تاثیر تغذیه در پیشگیری از سرطان و دکتر بی نیاز استاد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در زمینه نقش ورزش و کم تحرکی در سرطان مطالبی مفیدی برای داوطلبان سلامت و نمایندگان دستگاه های اجرایی در شورای سیاست گذاری سلامت ارائه دادند.

گفتنی است،یکم  تا هفتم بهمن هفته ملی مبارزه با سرطان است که شعار اصلی هفته ملی مبارزه با سرطان را «با خودمراقبتی و امید، سرطان قابل پیشگیری و درمان است».

پایان پیام.

تصاویر مرتبط