یکشنبه ۱۳۹۲/۰۷/۱۴

وزيري‌نژاد، مدير عامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين:

جاي روزي به نام "هنرخوشنويسي" در تقويم ملي خالي است

حفاظت از هنر خوشنويسي همواره مورد تأکيد استاد محصص بود و اين مهم را از مسوولان استاني درخواست مي‌کردند.

 

 مدير عامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين گفت: همواره يکي از تأکيدات و توصيه هاي مهم استاد محصص به خصوص در ماه‌هاي پاياني عمر گهربارشان، حفظ و حفاظت از هنر خوشنويسي شهر بود که از اعضاء شوراي شهر، شهرداري و ديگر مسوولان استان درخواست مي‌کردند.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ سعيد وزيري نژاد در آئين گراميداشت استاد مرحوم، محصص مستشاري افزود: استاد محصص براي زنده نگاه داشتن هنر خوشنويسي زحمات زيادي کشيد و حتي شاگرادن ايشان منشأ اثرات نيک شدند تا قزوين بر قله‌ي خوشنويسي کشور تکيه زند.
وي در ادامه ضمن اينکه پيشرفت و ترقي خوشنويسي استان طي سالهاي اخير را مرهون تلاشگري استاد محصص مي دانست، خطاب به مسوولان فرهنگي پيشنهاد داد: براي زنده نگاه داشتن هنر خوشنويسي در کشور و استان ماندگاري آن در تقويم ملي اهميت دارد.
وزيري نژاد تصريح کرد: از آنجاييکه روزي تحت عنوان "هنر خوشنويسي" در گاه شمار کشور نداريم تعيين روزي به اين نام براي برگزاري جشن هاي سالانه و تدارک برنامه هايي در سطح ملي و استاني مفيد خواهد بود، اين روز مي تواند مطابق با سالروز تولد ميرعماد بزرگترين خوشنويس ايراني باشد.
اين مقام مسئول از پيشنهاد مدير کل فرهنگ و ارشاد استان در برگزاري دو سالانه خوشنويسي همزمان با جشنواره روز قزوين استقبال کرد و گفت: از آنجاييکه اين جشنواره با نگاه ملي و بين الملي برگزار مي شود در انتقال پيامهاي هنر خوشنويسي ايران به دنيا و محبوبيت بيش از پيش آن در بين مردم تأثير گذار خواهد بود.
 
قزوين همان بهشت وعده داده شده خواهد شد
 
استاد سلحشور در اين برنامه خوشنويسي، فرش و ادبيات ايران را در جهان سرآمد دانست و افزود: خوشنويسي تلفيقي از اين سه هنر است و هنرمند خوشنويس بايد در زمينه ادبيات و هنر تذهيب که همان نقش نگاري بروي فرش است، توانمند باشد.
وي ضمن اينکه هنر را داراي جاذبه هاي اجتماعي اعلام مي کرد، هنرمندي را به خصوص در عرصه خوشنويسي توانمند دانست که از رفتارهاي اجتماعي هنرمندانه اي برخوردار باشد و اين روند در زندگي او نيز تأثير گذار باشد.
سلحشور در ادامه افزايش تعداد هنرمندان خوشنويس طي سالهاي اخير را ستودني دانست و عنوان کرد: امروزه جامعه خوشنويسان از يکهزارو 200 زن خوشنويس بهره مند است که به درجه ممتازي رسيدند و 8 نفر آنها استاد اين رشته اند.
وي در ادامه با اشاره به توانمندي ها و اثرگذاري استاد محصص مستشاري در حوزه خوشنويسي عنوان کرد: با وجود چنين افرادي در ايران هنرمنداني تربيت شدند که مشق عشق مي نوشتند.
اين استاد خوشنويسي همچنين تحولات شهري اخير رخ داده در قزوين را بسيار چشمگير و ستودني دانست و تأکيد کرد: اين شهر همان بهشت وعده داده شده خواهد شد چراکه مسئولان شهر قزوين تغييرات زيبايي را در اين شهر به وجود آوردند که باعث شده لطافت اجتماعي خاصي بوجود بيايد و اين با توجه به ويژگي هاي خاص آن همچون پايتختي خوشنويسي ايران نيز بوده است.
 
استاد محصص الگويي ارزشمند براي جوانان است
 
مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان نيز در اين مراسم ضمن گراميداشت ياد و خاطره استاد محصص مستشاري به ويژگي شخصيتي اين مرحوم اشاره کرد و گفت: صبوري و استقامت ايشان در رسيدن به اهداف والايشان و نيز تعصب و توجه خاصي به فرهنگ بومي و ايراني_اسلامي داشتند از جمله ويژگي هاي بارز اين هنرمند فرهيخته محسوب مي شود.
شفيعي ها استاد محصص را الگويي ارزشمند براي جوانان اعلام کرد و گفت: رمز دست يابي به موفقيت و قله هاي افتخار با تکيه بر داشته هاي غني و کهن ايران زمين محقق مي شود و هنرمندان و انديشمندان نمونه هاي بارزي هستند که چنين روشي را سرلوحه ي زندگي خود قرار دادند.
وي در ادامه شهرداري قزوين و به ويژه سازمان فرهنگي ورزشي را جزو دستگاههايي در استان برشمرد که با اداره کل متبوع خود قدمهاي مؤثري را در انتخاب قزوين به عنوان پايتخت خوشنويسي ايران برداشته اند.
شفيعي ها افزود: حمايت مدير عامل سازمان فرهنگي ورزشي از انجمن خوشنويسان و فعاليتهاي آن در سطح شهر ستودني بوده است.
وي از احتمال برگزاري دو سالانه خوشنويسي در سال 93 همزمان با شهريور ماه و جشنواره روز قزوين با همکاري و مشارکت شهرداري قزوين خبر داد.
 
خوشنويسان به نام، خوشنويسي را به نام قزوين ثبت کردند
 
مهرزاد محصص مستشاري رئيس انجمن خوشنويسان استان در اين مراسم با اشاره به فعاليت 50 ساله انجمن خوشنويسان که پايه ريزي آن به همت پدرش صورت گرفته بوده است، گفت: ايشان بدون هيچ گونه چشم داشت و امکاناتي انجمني را در قزوين تأسيس کردند که استادان خوشنويس به نامي از ديرباز تاکنون در آن تربيت شده و موجب درخشش هنر خوشنويسي قزوين در عرصه ملي و بين المللي شدند تا جاييکه اين شهر پايتخت خوشنويسي ايران لقب گرفت.
 وي در ادامه ضمن قدرداني از زحمات اعضاء انجمن خوشنويسان پيشين برنامه انجمن فعلي را تشريح کرد و گفت: برنامه هاي پشتيباني، آموزشي، پژوهشي، انتشاراتي، فرهنگي، سلامت، علمي و پژوهشي تدوين شده با همکاري مسئولان، استادان و هنرمندان خوشنويس محقق خواهد شد.
محصص از تشکيل کميته سياست گزاري خوشنويسي و اجراي برنامه آموزشي ضمن خدمت خوشنويسي در استان با همکاري اداره کل فرهنگ و ارشاد، سازمان فرهنگي ورزشي و آموزش و پرورش خبر داد.
وي بر اجراي مداوم دوسالانه خوشنويسي و کنگره بين المللي ميرعماد در سالهاي آتي تأکيد کرد و برگزاري جشنواره سالانه خوشنويسي استاد محصص را در قالب مسابقات استاني و کشوري به مسئولان مربوطه پيشنهاد داد.
اين مسوول در پايان گفت: با طراحي و تدوين برنامه جامع خوشنويسي، قزوين اولين شهر ايران در بهره مندي از اين مهم خواهد بود و با همکاري دانشگاه علمي_کاربردي رشته خوشنويسي داير و کارشناسان زيادي تربيت خواهند شد.       
  گفتني است،در پايان مراسم ضمن تقدير و قدرداني از پيشکسوتان عرصه خوشنويسي استان، از همسر استاد محصص مستشاري به نمايندگي از اين استاد مرحوم تقدير شد و نيز عملکرد مدير عامل سازمان فرهنگي ورزشي به عنوان مدير توانمند در عرصه فرهنگ و هنر ارج نهاده شد.
همچنين برپايي نمايشگاه يکروزه خوشنويسي در نگارخانه بانو حضرت زهرا(س) متشکل از آثار خوشنويسي استادان خوشنويس شهر همچون استاد محصص مستشاري از ديگر برنامه هاي اين مراسم بود.
گفتني است؛ آئين گراميداشت مقام و منزلت استاد ابوالحسن محصص مستشاري همزمان با 12 مهر به همت سازمان فرهنگي ورزشي، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي و انجمن خوشنويسان استان و با حضور محمد سلحشور از اساتيد خوشنويسي ايران،وزيري نژاد مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي، شفيعي ها مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي، مهرزاد محصص رئيس انجمن خوشنويسان، احد چگيني عضو شوراي اسلامي شهر قزوين، استادان و هنرمندان خوشنويسي در فرهنگسراي بانو حضرت زهرا(س) برگزار شد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط