چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۶/۰۳

درافشانی به مناسبت هفته فرهنگی قزوین خبر داد:

اجرای شبیه خوانی نینوا و تکیه گردانی عاشورایی در محلات شهر قزوین

درافشانی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین گفت: به مناسبت بزرگداشت هفته فرهنگی قزوین برنامه های متنوع فرهنگی – مذهبی از سوم تا نهم شهریور ماه سالجاری با شعار "قزوین، کهن دیار عاشقی ثارالله" برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین؛محمد درافشانی با اعلام این خبر افزود: امسال هفته فرهنگی قزوین با ماه محرم الحرام تقارن یافته است لذا برنامه های هفته فرهنگی قزوین با محتوای مذهبی_فرهنگی تدوین شده و همچنین به علت شیوع ویروس کرونا برخی برنامه ها در فضای مجازی و تعدادی از آنها نیز به صورت خیابانی و در فضای باز با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

 

اجرای شبیه خوانی نینوا و تکیه گردانی  در محلات شهر قزوین

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برخی از برنامه های هفته فرهنگی قزوین پرداخت و گفت: پنج برنامه «شبیه خوانی نینوا» توسط گروه های روایی و نقالی با هدف احیای سنت شبیه خوانی، مراسم آئینی تعزیه و نقالی عاشورایی در سطح محلات کم برخوردار اجرا می شود.

درافشانی ویژه برنامه تکیه گردانی عاشورایی  از دیگر برنامه های هفته فرهنگی قزوین و ماه محرم الحرام ذکر کرد و افزود:اجرای تعزیه،برنامه های فرهنگی عاشورایی،اهداء مدال خادم الحسینی به هفت نفر از نوجوانان پسر و دختر شهر و ... ازبخش های مهم این ویژه برنامه است.

 

چهاردهمین همایش تجلیل از حافظان قرآن کریم شهر قزوین

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد:چهاردهمین همایش تجلیل از حافظان قرآن کریم شهر قزوین از جمله برنامه های شاخص هفته فرهنگی قزوین است که 10 شهریور ماه در محوطه مسجد امام حسن عسگری (ع) برگزار می شود.

وی تشویق و ترغیب حافظان قرآن کریم شهر قزوین در راستای منویات مقام معظم رهبری در بحث پرورش 10 میلیون نفر حافظ قرآن کریم،توسعه و گسترش فعالیت های قرآنی،ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی و نهادینه کردن آموزه های قرآنی را از اهداف برگزاری چهاردهمین همایش تجلیل از حافظان قرآن کریم ذکر کرد.

درافشانی اضافه کرد:در این همایش از هزار و 450 نفر حافظ قرآن در قالب دو هزار و 930 جزء با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تجلیل خواهد شد.

 

نگار گران عاشق،تجلیل از هنرمندان عاشورایی

این مقام مسئول اضافه کرد:همچنین به مناسبت هفته فرهنگی قزوین و ایام محرم الحرام آئین تجلیل از هنرمندان عاشورایی با عنوان «نگار گران عاشق»  با هدف تکریم و تجلیل از هنرمندان در حسینیه ابوترابی برگزار خواهد شد.

درافشانی بیان کرد:در این مراسم از هفت هنرمند در رشته های کاشی کاری،صندوق سازی،حجاری،سرمه و گلابتون و ... در حسینیه ابوترابی تقدیر می شود، همچنین رونمایی از اثر سرمه دوزی فاخر آیت الکرسی از دیگر بخش خای این مراسم است.

 

برپایی فرهنگسرای عاشورایی

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین از دیگر برنامه های هفته فرهنگی قزوین به برپایی فرهنگسرای عاشورایی اشاره کرد و گفت: این فرهنگسرا از پنجم الی دهم شهریورماه سالجاری در پیاده راه فرهنگی سبزه میدان برپا می شود.

درافشانی افزود:فرهنگسرای عاشورایی به منظور ترویج فرهنگ عاشورایی،شناساندن و ارتقای سطح دانش دینی شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان در خصوص واقعه کربلا و اهداف قیام عاشورا در معرض دید عموم مردم قرار می گیرد.

وی اضافه کرد:در این فرهنگسرای عاشورایی خدمات فرهنگی در قالب غرفه های «کودک،ایستگاه نذر مهربانی،سلامت،پاسخ به سوالات دینی،توزیع بروشور آداب عزاداری و  فاصله اجتماعی، نمایشگاه عکس اینفوگرافی عاشورا،شهروندی،پرده خوانی،توزیع اقلام  فرهنگی و سلامت،تجلیل از نوگلان حسینی و شعر خوانی» به شهروندان ارائه می شود.

 

تجلیل از ستایشگران شهید و رزمنده در دفاع مقدس /تجلیل از خانواده شهدای سلامت

این مقام مسئول آئین تجلیل از 15 خانواده ستایشگر (مداح) شهید و 10 رزمنده  مداح در دوران هشت سال دفاع مقدس از دیگر برنامه های شاخص هفته فرهنگی قزوین برشمرد و گفت:این آئین با هدف الگو سازی از شهدای ستایشگر عاشق مکتب حسینی،برای جوانان و نوجوانان که در استمرار حرکت و مقام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در دوران دفاع مقدس بوده اند،برگزار می شود.

درافشانی افزود:همچنین در این مراسم از «سه خانواده شهید مدافع سلامت استان قزوین» در راستای تکریم و تجلیل از عاشقان مهربان سلامت مردم که با ایثار جان از سلامت اجتماعی حراست و حفاظت می کنند،تقدیر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:این مراسم ها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در فضای باز و در مزار گلزار شهداء برگزار خواهد شد.

 

اجرای پویش های همدل با قدم های سبز/ سلام بر حسین (ع)

درافشانی پویش «همدل با قدم های سبز» با محوریت فراخوان شهروندان داوطلب جهت نظافت شهر و همچنین اجرای پویش «سلام  برحسین (ع)» در بستر فضای مجازی را از دیگر برنامه هایی هفته فرهنگی قزوین ذکر کرد.

مسابقه قصه گویی عاشورا/شب شعر عاشورایی

وی بیان کرد: برگزاری مسابقه قصه گویی عاشورا در بستر فضای مجازی و اجرای آئین شب  شعر در خانه امام جمعه شهیدی از دیگر برنامه هایی است که در هفته فرهنگی قزوین برگزار می شود.

 

نوای دلدادگی

این مقام مسئول افزود:همچنین ویژه برنامه دلدادگی از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای هفته فرهنگی قزوین است که در آن چهار قطعه تک نوازی عاشورایی در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه،محوطه شهرداری،مساجد و بقاع متبرکه، تولید و در فضای مجازی پخش  می شود.

 

مسابقه کتابخوانی غروب خورشید

وی بیان کرد:مسابقه کتابخوانی «غروب خورشید» با موضوع واقعه بزرگ عاشورا از دیگر برنامه های هفته فرهنگی است که با هدف آشنایی عموم شهروندان به ویژه نسل جوان با اهداف قیام عاشورا و سیره حسینی در بستر فضای مجازی برگزار می شود.

 

کارگاه آموزشی مجازی «تربیت فرزند بر اساس فرهنگ عاشورا»

درافشانی گفت: برگزاری کارگاه آموزشی مجازی «تربیت فرزند بر اساس فرهنگ عاشورا» و «عاشورا جلوه زیبای رابطه پدر  و فرزند»،  اهدای کتاب و بسته های فرهنگی در محلات کم برخوردار، توزیع غذا در محلات کم برخوردار، برپایی نمایشگاه عکس اینفوگرافی عاشورا در محلات کم برخوردار، اجرای ویژه برنامه کوچه های حسینی در نواحی منفصل شهری«روضه خوانی در منازل شهدا و اهدای هدایای فرهنگی»از دیگر برنامه های فرهنگی در نظر گرفته شده برای هفته فرهنگی قزوین است.

 

اجرای همایش ورزش صبحگاهی در بوستان بانوان

وی اجرای همایش ورزش صبحگاهی در بوستان بانوان، تقدیر از پیشکسوت ورزش باستانی، برگزاری مسابقه دارت بانوان و آقایان ویژه پرسنل شهرداری از جمله برنامه های ورزشی است که در هفته فرهنگی قزوین برگزار می شوند. 

درافشانی در خاتمه در خصوص شیوه های اطلاع رسانی برنامه های هفته فرهنگی قزوین گفت: طراحی، چاپ و توزیع پوستر، چاپ بنر برای نصب بر روی سازه‌های شهری، تولید خبر و گزارش و ارسال آنها به خبرگزاری‌ها، مطبوعات محلی و سراسری و بارگذاری در پرتال شهرداری و همچنین کانال های و گروه ها در فضای از جمله اقداماتی است که در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی در دست اقدام است.

پایان پیام.

تصاویر مرتبط