یکشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۳۰

در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین تاکید شد؛

لزوم راه اندازی موزه خوشنویسی در سعدالسلطنه قزوین/ شورای شهر در کنار انجمن خوشنویسان قزوین است

در بخش دوم جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین که با حضور رییس و شورای انجمن خوشنویسان قزوین برگزار شد ضمن مطرح شدن زمینه های همکاری مشترک در راستای تثبیت پایتخت خوشنویسی قزوین بر لزوم ایجاد کارگروه تخصصی خوشنویسی ذیل این کمیسیون و راه اندازی موزه خوشنویسی در سرای سعدالسطنه تاکید شد .

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامي شهر قزوین،جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین به ریاست قاسم اللهیاری و با حضور اعضا، امامقلی رئیس حوزه هنری، البرز نیا رییس انجمن خوشنویسان قزوین و جمعی از اعضای شورای انجمن خوشنویسی، برجی مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی، منجم مدیر عامل سازمان زیباسازی و با هدف افزایش تعاملات و همکاری های مشترک میان نهاد شورا و مدیریت شهری و حوزه هنری و انجمن خوشنویسان قزوین در تالار مردم این نهاد برگزار شد.
 
 براساس این گزارش، البرزنیا رییس انجمن خوشنویسی استان قزوین با اشاره به درخشش این انجمن به عنوان شعبه نمونه کشور گفت: در جشن بزرگ خوشنویسی که به مناسبت هفتاد و سومین سال تاسیس انجمن خوشنویسان ایران برگزار شد انجمن خوشنویسان قزوین برای سومین بار به عنوان شعبه نمونه کشوری برگزیده شد.
 
وی همچنین خواستار همکاری و تعاملات بیشتر شورا و مدیریت شهری در راستای حمایت از خوشنویسان وبرگزاری برنامه های خوشنویسی شد وگفت: ضرورت دارد برای تثبیت عنوان پایتخت خوشنویسی شهر قزوین و در زمینه حمایت از هنرمندان و اساتید خوشنویسی و برگزاری دوره های آموزشی برنامه های مشترک زیادی تعریف و اجرایی شود.
 
 در ادامه اعضای شورای انجمن خوشنویسان قزوین به نقطه نظرات خود از جمله ایجاد کارگروه تخصصی خوشنویسی در شورا ومدیریت شهری ،حمایت  از اساتید و هنرمندان هنر خوشنویسی،افزایش المان های خوشنویسی در شهرقزوین،در نظر گرفتن مکان مناسب و درخور برای انجمن خوشنویسان،استفاده از آثار خوشنویسی در اعطای هدایا،توجه به آموزش هنر خوشنویسی پرداختند.
 
 گفتنی است ؛اعضای کمیسون نیز در سخنانی به بیان صحبتهای خود درزمینه حمایت از هنر خوشنویسی پرداختند.

برنامه ریزی برای راه اندازی موزه خوشنویسی در سعدالسلطنه
 
 اللهیاری رییس این کمیسیون درسخنانی با بیان اینکه درکنار انجمن خوشنویسان هستیم خاطر نشان کرد: کمیسیون فرهنگی شورا با روی گشاده در کنار اقدامات و رویدادهای انجمن خوشنویسی قزوین می باشد و لذا باعث افتخار خود می دانیم که وقتی عنوان پایتخت خوشنویسی را یدک می کشیم در کنار شماباشیم .
 
 وی ادامه داد:در خصوص راه اندازی موزه خوشنویسی در سعدالسلطنه نیز برنامه ریزی ها انجام شده تا در حیاط شترخان و درکنار موزه دکتر صالحی موزه خوشنویسی راه اندازی شود و همچنین مکان این انجمن نیز در کنار موزه قرار گیرد .
 
 رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهرقزوین همچنین خواستار ارتباط بیشتر انجمن خوشنویسان واطلاع رسانی رویدادهای خوشنویسی و مکاتبه آنها با شورا به منظور حمایتهای بیشتر شد.
 
 وی همچنین از طرح خانم اشدری مبنی بر ایجاد نهضت خوشنویسی در قزوین استقبال نمود.
 
 ایجاد نهضت خوشنویسی در قزوین
 
 فاطمه اشدری،نائب رییس این کمیسیون با بیان اینکه  سرمایه ملی ، میراث فرهنگی و هویت ما قزوینی‌ها خوشنویسی است خاطر نشان کرد:  اساتید خوشنویسی می‌توانند با تعامل و وحدت و با همتی که دارند ، نهضت آموزش خوشنویسی شهروندان قزوینی را رقم بزنند و قاب گواهی معتبر خوشنویسی مزین به نام و امضای اساتید خوشنویسی زینت  بخش خانه های هر یک از شهروندان قزوینی شود تا آنها نیز در ترویج هنر خوشنویسی بکوشند ، طوری که همه اقشار در فرهنگسراها، مدارس‌، دانشگاه‌ها و محل کار توسط اساتید خوشنویسی آموزش ببینند.
 
    وی افزود: در سال ۹۱ خطاب به شورای اسلامی شهر و شورای فرهنگ عمومی استان طرحی را ارائه داشتم که در آن به خوشنویسی تاکید شده بود و در شورای فرهنگ عمومی مورد دفاع قرار گرفت و با توصیه و تاکید نماینده محترم مقام معظم رهبری و امام جمعه وقت ، حضرت آیت الله باریک بین (ره) ریاست محترم شورای فرهنگ عمومی مصوب و مقرر شد کمیته خاصی در اداره ارشاد تشکیل شود و به عملیاتی شدن این طرح بپردازند ، اما آثاری از اجرای آن ندیدیم. 

 به گفته اشدری، در این طرح تاکید شده بود که در ادارات اتوماسیون نستعلیق شکل گیرد و توجه به هنر خوشنویسی در میان کارکنان ادارات و تمامی اقشار مردم مورد توجه قرارگیرد و در این زمینه مراکز فرهنگی عمومی و آموزشگاههای هنری خوشنویسی راه اندازی شود که متاسفانه اجرایی نشد. لذا این طرح را مجدد۰ مطرح می کنم و امیدوارم در این دوره از شورا با جدیت پیگیری شود .
 
وی همچنین تصریح کرد: باید ذیل این کمیسیون کارگروه تخصصی خوشنویسی راه اندازی شود و از نظرات اساتید انجمن خوشنویسی در برگزاری دوره های آموزشی و ترویج هنر خوشنویسی و طراحی المان های شهری بهره بگیریم .
 
 اشدری گفت: در پایتخت خوشنویسی نباید بد خط داشته باشیم و لذا همه باید خوش بنویسند .
 
 وی همچنین برلزوم راه اندازی موزه خوشنویسی در سرای سعدالسلطنه تاکید نمود و گفت: اگر تکاپوی تثبیت عنوان پایتخت خوشنویسی را نداشته باشیم اصفهان و سایر شهرها این عنوان را خواهند گرفت و در سطح دنیا نیز ترکیه این کار را خواهدکرد.
 
لزوم توجه جدی به المان های خوشنویسی در شهر
 
 ولی چگینی دیگر عضو این کمیسیون نیز ضمن تبریک به مناسبت  انتخاب انجمن خوشنویسان قزوین به عنوان شعبه نمونه کشوری گفت: ما نباید فقط عنوان پایتختی خوشنویسی را به یدک بکشیم بلکه باید امکانات موردنیاز انجمن از جمله مکان مناسب را فراهم نماییم لذا اعضای شورا درکنار این انجمن قرار دارد و حمایتهای لازم را انجام خواهد داد.
 
 وی همچنین خواستار افزایش المان های خوشنویسی در سطح شهر توسط سازمان زیباسازی شد و گفت: توجه به المان ها در پایتخت خوشنویسی بسیارمهم است لذا ضرورت دارد دراین حوزه به صورت جدی وارد شویم.
 
 چگینی خاطر نشان کرد:راه اندازی کارگروه خوشنویسی ذیل این کمیسیون به منظور ارتباط بیشتر انجمن و شورا بسیار حائز اهمیت است.
 
 همچنین منجم مدیر عامل سازمان زیباسازی نیز در سخنانی به اقدامات این سازمان در راستای توجه به هنر خوشنویسی اشاره نمود و گفت:نصب دو سردیس از هنرمندان بنام خوشنویسی از جمله در شهرقزوین ،کلنگ زنی میدان خوشنویسی همراه با المان مرتبط آن  از جمله اقداماتی است که در دستور کار این سازمان قرار گرفته است .
 

پایان پیام/

تصاویر مرتبط