سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۰۲

نائب رییس شورای اسلامی شهر قزوین؛

فضای مالی و اقتصادی مدیریت شهری تهی از اعتماد است

در فضای مالی و اقتصادی باید اعتماد متقابل وجود داشته باشد که بنده عرض می‌کنم این اعتماد را ندارم .مصادیق زیادی برای از دست دادن این اعتمادوجود دارد، در فرآیند مدیریت تصمیم ساز و تصمیم گیر باید کارها بر حسن اعتماد و تعامل سازنده استوار باشد که درشرایط فعلی مدیریت شهر فاقد این عنصر هستیم.

حسن حق شناس نائب رییس شورای  اسلامی شهر قزوین در جلسه علنی شورا که با دستور بررسی لوایح شهرداری  برگزار شد پیرامون لایحه افزایش ۳۰۰ میلیارد تومانی سهام شهرداری در بانک شهر اظهار کرد: تسویه بدهی شهرداری به بانک شهر بی شک اقدام بزرگ وارزشمندی بود که مجددا بابت آن از شورا و شهردار تشکر می کنم و معتقدم  برای این‌ موفقیت مهم  حتی مانور رسانه ای خوب و صادقانه  نیز صورت نگرفت.

 وی با اشاره به اهداف کار تسویه بدهی به بانک شهر گفت:  نکته اساسی اینجاست که کار تسویه بدهی را برای چه می‌خواستیم ؟ آیاصرفا  به دنبال فرار از هزینه های هنگفت جرائم روزانه بانکی بودیم؟ که قطعا تورم املاک بسیار بالاتر از جرائم مالی بود؟ یا در کنار رهایی از بدهی مستمر، هدف این بود که از ظرفیت‌های این تسویه ، حداکثر بهره برداری نصیب شهر قزوین شود .شک ندارم کار بزرگی انجام شد، اما به دلیل ضعف و ناکارآمدی در مدیریت منابع مالی و عدم توان تعامل صحیح با بانک  نتوانستیم از این فرصت کم‌نظیر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه تا کنون  به صورت رسمی افزایش سرمایه شهرداری قزوین در بانک شهر محقق نشده است، گفت: چرا وقتی فهمیدید افزایش سرمایه در بانک شهر انجام نشده، به شورای شهر اطلاع ندادید.

 حق شناس دربیان نمونه هایی  از ضعف در حوزه مدیریت مالی شهرداری گفت: چرا بعد از تصویب لایحه شهرداری در مورد استفاده از ظرفیت شرکت بهسازان،  به مصوبه شورا عمل نکردید ؟ علاقمند بودید ترمیم حقوق کارمندان انجام شود بسیار خوب، دستمریزاد ! اما آیا مجوزی از شورا گرفتید ؟ چرا همین اراده برای ترمیم دریافتی نیروهای کارگری در مجموعه مشهود نیست؟

وی ادامه داد: در پروژه خرید دستگاه تصفیه شیرابه،  هم قیمت پروژه را به  صورت صادقانه به شورا  اعلام نکردید وهم در  فرایند های مالی مسیر را از محور قانون طوری دور کردید که مسائل و شبهه های متعددی ایجاد شد. اخیرا هم در خرید میلگرد که شاهکار تخلف و شکست معامله را با ملوث کردن برخی از مدیران به قانون گریزی انجام دادید.

 نائب رییس شورای اسلامی شهر قزوین خاطر نشان کرد: چرا باید ارتباط شهرداری قزوین که خود سهامدار عمده بانک شهر است با بانک شهر اینقدر خوار و ذلیلانه باشد، قرار بود از بانک شهر حدود ۳۰۰ میلیارد تومان وام بگیریم، ولی اعلام شد که در اعتبار سنجی بانک امتیاز کسب نکرده ایم. پس کو ظرفیت مدیریتی ؟ چه شد ارزش حضور به عنوان سهامدار عمده ؟ چه شد فضای باز اعتباری که قولش را داده بودید ؟ کو آن تعامل سازنده ؟

وی با اشاره به اینکه در حوزه مالی و اقتصادی ناکارآمدی و ضعف مدیریت بیداد می کند تصریح کرد: بنده نمی دانم اگر دریافتی ارزش افزوده از یکسو و فشار مضاعف بر گرده شهروندان محترم در اخذ  رقم های سرسام آور درآمد های پایدار نبود شهر را چطور مدیریت می‌کردید ؟ معتقدم در مدیریت مالی که حوزه ای کاملا فنی و تخصصی است و موفقیت سایر فرایند های شهرداری درگرو موفقیت این حوزه هست می بایست از نیرویی متخصص، مجرب ،شفاف ،صادق ، فنی‌،بابرنامه ، فارغ از رانت و باند و با تعامل سازنده آنهم در شرایط استثنایی فعلی در  شهرداری قزوین استفاده می شد هرچند که تداوم این وضعیت بیانگر میزان تسلط شهردار به حوزه های تخصصی  واعتقاد وی به کارآیی موثر سیستم است.

 این عضو شورای اسلامی شهر قزوین با طرح این سوال که با تسویه بدهی طبق وعده مدیریت شهری  قرار بود گشایش خط اعتباری و دریافت وام صورت گیرد چرا محقق نشد؟ گفت: در فضای مالی و اقتصادی وتعاملات فیمابین باید اعتماد و حسن تعامل  وجود داشته باشد که من عرض می‌کنم متاسفانه در مدیریت شهری فاقد این عنصر هستیم .

وی خاطر نشان کرد: بنده علی رغم همه نابرادری و ناملایماتی که دوستان به خرج داده و می دهند، با افزایش سرمایه در بانک شهر موافق هستم گرچه باید منابع مالی آن در لایحه پیشنهاد می شد ؛ سهام بانک شهر صدقه جاریه از دوران مهندس کمالی شهردار محترم  اسبق  به یادگار مانده است و در تمامی دوره ها تقویت شده است  اما اینکه در این دوره علی رغم تصفیه بدهی و داشتن سرمایه ای بیش از چهار هزار میلیارد تومان چرا نمیتوانیم حدود  ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنیم؟ اگر این نشان ازضعف وناکارآمدی در مدیریت  نیست پس چیست ؟  

پایان پیام/

تصاویر مرتبط